Napęd HST,POWERSHIFT wady i zalety

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Napęd HST,POWERSHIFT wady i zalety

Post autor: piotrbpm » 06 lip 2014, 10:37

Witam założyłem nowy wątek na temat napędów hst oraz powershift ,które miałem przyjemność testować :)
Jeśli widzimy znaczek HST na ciągniku to na pewno mamy przyjemność z marką kubota:)
Mój pierwszy test z tym napędem padł na model B8200HSTD .
Oczywiście ten model występuję również ze zwykłą skrzynią .
Niestety w tamtym czasie nie prowadziłem jeszcze hobbystycznie ,,wideo-napraw" oraz ,,prezentacji-nowych modeli".
Traktorek wyglądał tak:)
3038050287.jpeg
3038050287.jpeg (43.26 KiB) Przejrzano 16362 razy
Jak działa i wygląda serducho HST
Takie HST składa się z :
- pompa hydrauliczna (w tym wypadku tłoczkowa,lepsza wydajniejsza trwalsza)
- silnik hydrauliczny (też tłoczkowy)
-rozdzielacz hydrauliczny ,zawory itp
A to wszystko w jednej zgrabnej obudowie :)
Resize of Kubota_PRO_481_Hydrostatic_Transmission_HST_Pump.jpg
Resize of Kubota_PRO_481_Hydrostatic_Transmission_HST_Pump.jpg (72.37 KiB) Przejrzano 16362 razy
W serduchu HST mamy 3 wałki które wychodzą ze obudowy
Resize of Bez tytułu.jpg
Resize of Bez tytułu.jpg (29.59 KiB) Przejrzano 16359 razy
Jak widać napęd wom jest zasilany bezpośrednio ze sprzęgła czyli rozłączamy naciskając pedał sprzęgła :) proste ,napęd kół nie ma bezpośredniego napędu z wałkiem wom (czyli duża kosiarka nie może nam napędzać kół po wciśnięciu sprzęgła ,możemy sobie zaliczyć że mamy ,,teoretycznie" dwa sprzęgła jedno zwykłe i drugie hydrauliczne )
Napęd kół odbywa się poprzez olej , pompa hydrauliczna napędzana poprzez sprzęgło to samo co wom poprzez rozdzielacz zawory aż do silnika hydraulicznego tłoczkowego .Czyli po wciśnięciu sprzęgła traktorek staje .Co trzeba zrobić aby traktorek ruszyć ?
Ostatnio zmieniony 06 lip 2014, 12:27 przez piotrbpm, łącznie zmieniany 10 razy.
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2574
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: Napęd HST,POWERSHIFT wady i zalety

Post autor: marekspectra » 06 lip 2014, 11:13

Dobry, dobry temat Piotrze. :) Ja miałem troche do czynienia z B2150 HST - Jestem tradcjonalistą i wolę?lepiej sie czuję z tradycyjną skrzynią biegów. Choć hydrauliczna ma swoje zalety.

To co od razu rzuca sie w oczy to prędkość. A dokładniej prędkość maxymalna. HST zap..... jak oszalały :) A dokładniej to mamy mechaniczny dwu stopniowy reduktor, czyli bieg szybki i wolny załączany wajchą. Dalej mamy pedał w formie kołyski. Naciskając jego przednią część jedziemy ruszamy i jedziemy do przodu, tylną do tyłu. Jedziemy na obrotach silnika jakie ustawiliśmy recznym gazem. Nie ma pedału gazu. Czyli np silnik pracuje na biegu jałowym, powoli naciskamy "kołyskę" powoli ruszamy. naciskamy do spodu - jedziemy. Dodając ręczny gaz i trzymając wcisnieta kołyskę zaczynamy przyśpieszać.

To na filmiku to "hydrostatyczna skrzynia biegów HST"

KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: Napęd HST,POWERSHIFT wady i zalety

Post autor: piotrbpm » 06 lip 2014, 11:57

Tak jak Marek napisał musimy mieć wybrany mechanicznie bieg już za HST i dopiero wciskamy taki pedał albo do przodu albo do tyłu :)
1274-td3t2.jpg
1274-td3t2.jpg (45.1 KiB) Przejrzano 16359 razy
Tu mamy dobry filmik :) operator pokazuje jak przełącza międzu low a hi biegami mechanicznymi i jak to wpływa na jazdę (prędkość )


Co do prędkości Marku to muszę napisać swoje spostrzeżenie ,otóż hst był produkowany głównie na europę i usa a tam i tu są inne standardy prędkości niż w japonii :)
Stąd wydaję się że hydrostat zapierdziela :) w japonii max to 15km a na rynek europejski około 22km stąd różnica (chyba poprawcie mnie lub napiszcie swoje zdanie ) .

Ciekawą opcją w kubota b8200hst jest dźwignia pod kierownicą która jak wywnioskowałem służy do zmiany trybu agresywności pedały przyspieszenia .Czyli mamy zakres pedału przyspieszenia plus obroty silnika regulujemy je przy kierownicy oraz dwa lub więcej zakresy przekładni mechanicznej .

Przejdźmy do ZALET tego napędu :)

-jak już wspominałem mamy odseparowanie napędów wom o napędu kół :) ,,dwa sprzęgła"
(praca z kosiarka jest bardzo wygodna ) a tu mamy filmik.Zobaczcie jak z łatwością operator cofa sobie a potem rusza do przodu bez rozłączania wom

-praca ze mianą kierunku (szybką) np pług wirnikowy pług do spychania śniegu oraz ładowacz

oraz łatwość nawrotów itp

-to o czym Marek wspominał jedziemy sobie z np glebogryzarką z ustalona prędkością na ustawionych obrotach nagle widzimy trudniejszy teren ,lekko zwalniamy pedał przyspieszenia i odcinek ,,trudny" jedziemy wolniej dokładnie mieląc ziemie,albo mamy zaczepiony pług wirnikowy na przodzie lub tyle jedziemy odśnieżamy i nagle większa zaspa zwalniamy i dostosowujemy prędkość do panujących warunków
-precyzyjna jazda minimalna prędkość przy ,,dojeżdżaniu "
-szybka zmiana prędkość od 0 do max na prawdę zrywa czapkę z głowy :)
-nie trzeba wciskać sprzęgła aby się zatrzymać
-hst ma w sobie rozdzielacz oraz zawory przelewowy itp które chronią silnik przed zdławieniem i przeniesieniem wysokiego momentu ponad siły silnika:)
(super filmik ukazujący tą zaletę od 5:20)

-brak ciągłego lewarowania biegami (kto nie jechał to nie wie jaka to frajda i wygoda)

Możecie coś dodać od siebie :)

WADY:
-głośna praca układu piski jęczenie wycie itp (ja testowałem ten napęd traktorkiem z kabiną mogło to potęgować, ale wydaje mi się że ten typ tak ma
-co do grzania oleju Marku nie wiem jak to jest w praktyce ale hst ma chłodnice oleju ,mi się nie dało zagrzać nadmiernie oleju .Traktorek miał czujnik przegrzania tylko na chłodzeniu silnika ,trudno było by stwierdzić że olej ma za wysoką temp. chyba że jakoś by się to objawiało w jeździe :) mocy itp.
W nowszych generacjach może jest dodatkowy wskaźnik lub nie ma możliwości zagrzania oleju (chłodnica + sporo oleju + kadłub z AL skutecznie odprowadza ciepło )

-filtry filtry i jeszcze raz czystość ,nieskazitelność i odpowiedni olej (nie byle co żeby jechać pare złotych trzeba wydać ) o to trzeba dbać, hst sporo kosztuje jak się zużyje przez brudny i niskiej jakości olej .
-brak możliwości odpalenia z po pychu :)

Zapraszam do pogadanki może Wy znajdziecie jeszcze jakieś plusy i minusy hst :)

Nowością kuboty jest hst plus:) takie tam elektroniczne bajery :)
Załączniki
don_de_mon_micro_tracteur_kubota_b1750_hst-5225ac2035154567746b3b4ca.jpg
don_de_mon_micro_tracteur_kubota_b1750_hst-5225ac2035154567746b3b4ca.jpg (46.96 KiB) Przejrzano 16310 razy
Ostatnio zmieniony 07 lip 2014, 21:17 przez piotrbpm, łącznie zmieniany 11 razy.
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2574
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: Napęd HST,POWERSHIFT wady i zalety

Post autor: marekspectra » 06 lip 2014, 13:43

Hst naprawdę jedzie szybko - na standardy małych traktorków oczywiscie :) Jak bede miał okazję to zrobię próbę drogową z GPS porównując osiągane predkosci przez oba typy skrzyń biegów.

Jak zwóciliście uwagę, mimo hydrauliki czyli inaczej skrzyni typu automat z osobówek. Traktorki z HST mają standardowe sprzęgło z zwykłym pedałem. Co jest oczywiste skoro mamy wałek WOM.

I naturalnie nie ma dzwigni rewersu, bo jazdę w przeciwnym kierunku realizujemy pedałem - kołyską.

Wydaje mi sie, (bo nie mam puki co doświadczenia) że HST ma zalety, choćby przy ciągłej pracy z ładowaczem . Jako kosiarka czyli przy pracy z hederem, na dużych powierzchniach, stokach itp.
Zaletą jest praca z dowolnie , płynnie ustaloną prędkoscią i zadanym obiążeniem.

Ale ma i wady - napowazniejszą jest mozliwość "przegrzania" przekładni hst. Czyli dłuższa praca z przeciążonym układem. A w przypadku np orki to bardzo możliwe. Koszt zakupu nowej jest zapewne niebotyczny, a używka jak sie już trafi - najpewniej sama jest ....no. W koncu to najsłabsze ogniwo w układzie napędowym.

Podsumowując - przy charakterze pracy jak u mnie czyli ogólnie gospodarskim - górą manual. Ale kiedy traktorek wykorzystywałbym bardziej do utrzymywania terenów zielonych - zastanowiłbym sie nad "automatem"
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

Awatar użytkownika
k_sit
Posty: 1757
Rejestracja: 29 sty 2014, 20:16
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Napęd HST,POWERSHIFT wady i zalety

Post autor: k_sit » 13 lip 2014, 22:52

Ponowie Hydro napęd to pompa tłoczkowa z wychylną kołyską mocowania tłoczków połączona kanałami z silnikiem tłoczkowym o stałym kącie wychylenia kołyski NIE MA ROZDZIELACZY .Wynika to z specyficznej budowy pompy i silnika .http://www.pompytloczkowe.republika.pl/ ... zkowe.html



Na przykładzie John Deere



Można zauważyć zmiany w prędkości i kierunku .

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: Napęd HST,POWERSHIFT wady i zalety

Post autor: piotrbpm » 14 lip 2014, 18:17

No faktycznie ,czyli przy 0 wychyle tarczy pompy z tłoczkami pompa nie pobiera ani nie tłoczy oleju ,tylko się obraca.Właśnie to nie dawało mi spokoju czemu pompa chodzi a nie jedzie :) ,no ale przy szybkiej zmianie kierunku obrotu olej rozerwał by obudowę przy tak wysokim ciśnieniu ,dlatego zawór przelewowy musi być :) bo co by odebrało tak wysokie ciśnienie ?
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: Napęd HST,POWERSHIFT wady i zalety

Post autor: piotrbpm » 01 lut 2015, 10:50

Jeśli Hst to głównie kubota ,zapomniałem o moich ukochanych Yanmarach :) tam inżynierowie postawili na skrzynie powershift .Z czym się to je i jak to działa ? cdn (dodam opis i zdjęcia)
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Awatar użytkownika
onetrack
Posty: 66
Rejestracja: 21 sty 2015, 13:12
Lokalizacja: Malopolska

Re: Napęd HST,POWERSHIFT wady i zalety

Post autor: onetrack » 01 lut 2015, 13:06

Wlanczajac sie do dyskusji powiem,ze taki naped jest napewno bardzo konfortowy
w pracy czasem jezdze ladowarka teleskopowa JCB gdzie kierunek jazdy zmieniam
na joistyku(mozna to zrobic na pelnym gazie i nic sie nie stanie:D )
Moim zdaniem w ladowarkach lub w wozkach widlowych itp. to sie sprawdza
w malym traktorku z kosiarka tez natomiast w wiekszych raczej nie.
Jest jeszcze jedna wada tego napedu mianowicie na wiekszym mrozie to prawie nie
chce jechac za nim sie olej nie rozgrzeje :( widzialem
raz jak operatorzy koparkoladowarek podnosza sie na
lapach i plugu wlaczaja naped i po 10 min jest git) :D
Pozdrawiam.

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Napęd HST,POWERSHIFT wady i zalety

Post autor: Szam » 01 lut 2015, 21:02

Moje 3 grosze to:
1/ ryzyko "przegrzania" oleju, nawet w trakcie orania jest żadne. Znając Kubotę, to firma zadbała o odpowiednią chłodnicę oleju dla ekstremalnych warunków. A nawet jeżeli nie, to relatywnie łatwe i tanie jest zabezpieczenie hydrauliki prostymi czujnikami w warunkach garażowych. Tak jak pisał Kol. Onetrack, gorzej jest z natychmiastową zdolnością do pracy przy zimnym oleju. Uwaga, przegrzanie oleju powoduje znaczną utratę jego właściwości, trzeba tego pilnować i lepiej założyć czujniki, strzeżonego ....
2/ fundamentem trwałości HST jest jakość oleju i filtry, bez dbałości o to szlag ją trafi szybko. Niebezpieczny jest wyciek oleju, który zauważymy dopiero po tym jak traktor już nie będzie chciał jechać.
3/ komfort użytkowania jest zdecydowanie lepszy w stosunku do tradycyjnej skrzyni biegów, wręcz niewyobrażalnie, jak ktoś tego nie próbował.

Gdybym miał wybór, to zdecydowanie postawiłbym na HST.

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Napęd HST,POWERSHIFT wady i zalety

Post autor: Szam » 16 lut 2015, 21:04

Teraz ogarnęły mnie wątpliwości, taki "rajzefibel" przedzakupowy. Być może jest okazja zakupu Kuboty z HST. Prawdopodobnie licznik motogodzin pokazuje tyle ile przepracowano, bo jest to ok. 6 tys. motogodzin. Wg. mnie odpowiada to przebiegowi ok. 600. 000 km ciężarówki. Traktorek ma jak zwykle 20-30 lat, ile dokładnie, tego nie wie nikt. Zawsze chciałem mieć HST. Pytanie jest takie: czy wytrzyma kolejne 400. 000 km. ....Chociaż, jestem optymistą, i zadam inne : ile może kosztować naprawa HST w zł, jak padnie wcześniej jak ja?

ODPOWIEDZ