Ogłoszenie testowe o nowościach. Więcej informacji wkrótce.

Kubota L22 przekładnia kątowa układu kierowniczego

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2579
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Kubota L22 przekładnia kątowa układu kierowniczego

Post autor: marekspectra » 23 lut 2014, 10:05

Układ kierowniczy Kuboty serii L i pochodnych jest nietypowy ponieważ przekładnia kierownicza umieszczona jest... pod chłodnicą :) Aby przenieść do niej ruch koła kierownicy potrzebny jest układ wałków, przegubów i przekładni kątowej pośredniej , której naprawą sie musiałem zająć.

Schemat:

Obrazek

Zaczynamy:

Wałek od kierownicy biegnie w dół ukosem w prawo, zdejmuję panel...

Obrazek

Zdejmuję wałek pośredni wraz z przegóbami tu cześć odkrecona od przekładni kierwoniczej , drugi koniec jest przy przekładni katowej.

Obrazek

Nasza przekładnia kątowa z zdemontowanym wałkiem pośrednim.

Obrazek

Odkrecam przekładnie od korpusu skrzyni - zdejmuję ciągnąc w dół po ukosie.

Obrazek


Odwracam i widze to :

Obrazek
aa.jpg
aa.jpg (134.42 KiB) Przejrzano 4074 razy
Obrazek

Po łozysku pozostały jedynie bieżnie , po simeringu nic nie zostało.... Przez długi czas przekładnia pracowała bez łożyska, bez oleju w wodzie, błocie i kurzu... :( :x :cry:

Zatem czego można sie spodziewać po "wnętrznosciach" :( Trudno, biorę sie za rozbiórkę czyszczenie i weryfikacje....

Po wyczyszeniu nie mogę uwierzyć własnym oczom...

Obrazek

Oba koła zębate poza kilkoma ledwo widocznym wżerami na zębach wyglądają po prostu super!

Czyszcze dalej...

Zdejmuję starą uszczelkę na korpusie skrzyni, w dolnej , tej czerwonej niecce powinien być olej :( wtedy by tak nie wyglądała...
Górną zabezpieczyłem folią żeby śmieci nie dostały sie do momory sprzęgła.

Obrazek

Obrazek

Dokładnie czyszczę wnętrze obudowy...

Obrazek
Dokupuję potrzebne rzeczy...

Łożysko, segery i simeringi na wałki. Oczywiscie tzw preszpan czyli materiał na uszczelke.

Obrazek

Wałek poziomy z jednej strony łożyskowany był na łożysku (którego nie było) a z drugiej bezpośrednio w obudowie przekładni. Ponieważ otwór w obudowie był minimalnie owalny, zleciłem w zakładzie wytulejowanie brązem samosmarującym

Obrazek

Obrazek


...uszczelka sie robi..

Obrazek

montuję wałek pionowy...

Obrazek

Obrazek

...i poziomy...

Obrazek


Niestety dzisiaj kiedy to pisze mineło kilka miesiecy do tej naprawy i nie pamietam dokładnie ale był problem z kolejnoscią czynnosci ... rozbierając piszcze sobie co napierw, które zabezpieczenie , wałek itp wyciagacie. Bo wydaje sie to tak dziecinną operacją a przy montażu to juź nie takie oczywiste.
Zdaje się że dołożyłem blaszaną podkładkę o grubosci kilku dziesiątych milimetra pomiedzy koło zebate poziomego wałka a łożysko. Dzięki temu ustawiłem luz międzyzębny na zero :)

Tak jest...
Obrazek
tak było...
Obrazek

i na koniec PG czyli Pokrywa Gumowa :)

Obrazek

Tak naprawdę to to ten element moim zdaniem był przyczyną całej tej "awarii" Z jakiegoś powodu wypadł. mozliwe że dostała sie pod niego woda (pola ryżowe) zaczął korodować aż przerdzewiał i przez dziurę wylał sie olej z przekładni (0,2L) Kiedy nie było oleju dostała sie woda, łozysko nie lubi wody - szybciutko sie posypało, wypadające kulki wypchneły pozostałości pokrywy na zewnątrz.. na kole kierownicy pojawił sie luz.... ale wszystko działało jak trzeba więc holender jeździł dalej...

gotowe do montażu...

Obrazek

Uszczelka i olej gotowe...

Obrazek

Było trochę zabawy by przy montażu do kadłuba trafić pionowym wałkiem w wałek koła kierownicy, dodatkowo przeszkadzały biegnące przewody magistrali olejowej. Ale udało sie i całość została skręcona, zalana olejem i od tego momentu śmiga jak nowa :)

Uwagi koncowe:

Tujeka z brązu nie była konieczna ale zrobiłem ją dla "spokojnosci"

Miałem jeszcze kupione nowe krzyżaki na wałek pośredni ale ich nie załozyłem. Zostały stare z małym luzem. Dlaczego ? Bo po naprawie cały układ kierowniczy nie miał żadnego luzu ! Po prostu najmniejsze "dygnięcie" kierownicy natychmiast przestawiało przednie koła! Rozumiecie to ? w 30letnim traktorze ? To i fakt w jakim stanie były koła zębate mimo tych zabujczych warunków w których pracowały - jest namacalnym dowodem że slogan 'Legendarna trwałość Kuboty" nie jest jedynie wymysłem jakiegoś hipstera z działu marketingu a żywym dowodem na to, że nasze maszynki są po prostu wspaniałe ! :D
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

ODPOWIEDZ