przegląd hamulców
- jarekstryszawa
- Posty: 527
- Rejestracja: 21 lis 2014, 17:52
- Lokalizacja: Stryszawa
- Kontakt:
przegląd hamulców
W moim Mt8-132-2 (konstrukcja analogiczna jak w TZ4K14) zabrałem się za przedsezonowy przegląd hamulców. Po rozbiórce mam kilka dylematów.
1. Szczęki były lekko zaolejone (poprzednio wymieniałem simering jakieś 10 lat temu), obecnie ten simering (zwykły z półki) jest twardy w dotyku i zamierzam go wymienić tylko nie wiem czy celować w jakiś lepszy w obudowie metalowej dwuwargowy?
2. Jaki powinien być rozmiar oringu na wałek? W katalogu według opisu to pierścień 60x50 CSN 02 9280.1
3. Jaka może być minimalna grubość szczęk? U mnie zmierzyłem 3,5 mm.
1. Szczęki były lekko zaolejone (poprzednio wymieniałem simering jakieś 10 lat temu), obecnie ten simering (zwykły z półki) jest twardy w dotyku i zamierzam go wymienić tylko nie wiem czy celować w jakiś lepszy w obudowie metalowej dwuwargowy?
2. Jaki powinien być rozmiar oringu na wałek? W katalogu według opisu to pierścień 60x50 CSN 02 9280.1
3. Jaka może być minimalna grubość szczęk? U mnie zmierzyłem 3,5 mm.
jeżeli wiesz dokąd idziesz nie musisz się spieszyć https://www.facebook.com/jarekstryszawa
Re: przegląd hamulców
Sprawdź,czy nie masz za dużo oleju w zwolnicach -śrubka przelewowa. Zmień zimmering na zwykły- też działa, ale jak znajdziesz dwuwargowy i wstawisz to opisz jaki i efekty. Oring taki jak podają on jest dość gruby, a grubość szczęk jak się da regulować to ok. Ja wstawiam od żuka, a one mają może z 5mm. nowe.
- jarekstryszawa
- Posty: 527
- Rejestracja: 21 lis 2014, 17:52
- Lokalizacja: Stryszawa
- Kontakt:
Re: przegląd hamulców
Okładziny żukowskie pasują P&P?
Jeśli chodzi o simering to założony z 10 lat temu nazad zwykły "no name" jest w dotyku twardy jak kamień...
Celuję w takie:
https://allegro.pl/oferta/uszczelniacz- ... 5668918547
https://allegro.pl/oferta/uszczelniacz- ... 7520809659
https://allegro.pl/oferta/uszczelniacz- ... 5679664854
Ważne, żeby miały prawy i lewy kierunek obrotów?
Zarówno bęben jak szczęki są jeszcze fabryczne z pierwszego wypustu, zastanawiam się czy je nie odtłuścić porządnie i założyć, znowu powinno być trochę spokoju jeśli simering nie puści oleju...
Jeśli chodzi o simering to założony z 10 lat temu nazad zwykły "no name" jest w dotyku twardy jak kamień...
Celuję w takie:
https://allegro.pl/oferta/uszczelniacz- ... 5668918547
https://allegro.pl/oferta/uszczelniacz- ... 7520809659
https://allegro.pl/oferta/uszczelniacz- ... 5679664854
Ważne, żeby miały prawy i lewy kierunek obrotów?
Zarówno bęben jak szczęki są jeszcze fabryczne z pierwszego wypustu, zastanawiam się czy je nie odtłuścić porządnie i założyć, znowu powinno być trochę spokoju jeśli simering nie puści oleju...
jeżeli wiesz dokąd idziesz nie musisz się spieszyć https://www.facebook.com/jarekstryszawa
Re: przegląd hamulców
Żukowskie mają ten sam promień. Powiercić, ponitować, podciąć i jest ok. Zimmering nie wiem jaki wstawisz. ja mam zwykłe.
Re: przegląd hamulców
Jeśli chodzi o simmering to jednokierunkowego bym nie zakładał - nie ma sensu, wałek ma zmienny kierunek obrotów i niewielką prędkość. Za to na marce nie oszczędzaj, na noname szkoda roboty. Ważne, żebyś w nowym wargi uszczelniającej nie uszkodził przy zakładaniu, np. o wielowypust. Nie wiem jaka tam jest konstrukcja,ale jeśli przy zakładaniu simmering nie przechodzi bez dotykania nad wielowypustem, to oklej wałek choćby taśmą izolacyjną na czas montażu. To z nauki na moich własnych błędach.
Co do szczęk - w moim TV po zakupie pływały w oleju zmieszanym z błotem. Nie mając nic do stracenia wykąpałem je w zwykłej benzynie (E78 z prehistorycznych zapasów
) po czym przetarłem acetonem. Efekt przerósł moje oczekiwania, okładziny zaczęły wyglądać jakby nigdy kontaktu z olejem nie miały, a hamulce działają prawidłowo; zablokowanie kół na czystym betonie jest możliwe (tv ma hamulce na tył, ale stały napęd 4x4 sprzęga osie i przy mocnym hamowaniu poślizg łapią wszystkie koła). Od 4 lat jest wszystko ok.
Oczywiście, zasady napraw pojazdów nakazują bezwzględnie wymieniać zaolejone szczęki czy klocki, więc jeśli masz wątpliwości oraz dostęp do części to wymień okładziny.
Co do szczęk - w moim TV po zakupie pływały w oleju zmieszanym z błotem. Nie mając nic do stracenia wykąpałem je w zwykłej benzynie (E78 z prehistorycznych zapasów

Oczywiście, zasady napraw pojazdów nakazują bezwzględnie wymieniać zaolejone szczęki czy klocki, więc jeśli masz wątpliwości oraz dostęp do części to wymień okładziny.
- jarekstryszawa
- Posty: 527
- Rejestracja: 21 lis 2014, 17:52
- Lokalizacja: Stryszawa
- Kontakt:
Re: przegląd hamulców
Już się uporałem z przeglądem- kolejny raz wyczyściłem benzyną ekstrakcyjną bęben oraz szczęki, potem lekko zmatowiłem okładziny papierem ściernym i poskładałem do kupy. Simeringi dwuwargowe i oringi oczywiście nowe.
Hamulce brzytwa!
Zastanawiam się ile oraz jakiego oleju wlać do zwolnic- kupię chyba jakiś gęstszy przekładniowy i wcisnę dodatkowo do obudowy trochę smaru.
Mam dylemat ile go wlać- podczas wymiany simeringów część się wylała, nie widzę korka spustowego, czy zalać po korek wlewowy?
Przed czyszczeniem- widać grubość okładzin oraz punktowe uszczerbienie przy poprzednim montażu bębna...
https://photos.app.goo.gl/QFgGaenPfck5XPXj6
https://photos.app.goo.gl/CKZdQ77GNJGEj56U9
I po wyczyszczeniu:
https://photos.app.goo.gl/HpxJGnuQtfGFPk6J6
Hamulce brzytwa!
Zastanawiam się ile oraz jakiego oleju wlać do zwolnic- kupię chyba jakiś gęstszy przekładniowy i wcisnę dodatkowo do obudowy trochę smaru.
Mam dylemat ile go wlać- podczas wymiany simeringów część się wylała, nie widzę korka spustowego, czy zalać po korek wlewowy?
Przed czyszczeniem- widać grubość okładzin oraz punktowe uszczerbienie przy poprzednim montażu bębna...
https://photos.app.goo.gl/QFgGaenPfck5XPXj6
https://photos.app.goo.gl/CKZdQ77GNJGEj56U9
I po wyczyszczeniu:
https://photos.app.goo.gl/HpxJGnuQtfGFPk6J6
jeżeli wiesz dokąd idziesz nie musisz się spieszyć https://www.facebook.com/jarekstryszawa
Re: przegląd hamulców
Z tyłu zwolnicy masz małą śrubkę- to otwór kontrolny. Olej przekładniowy 90w130. Smar nic nie da. Tam się tak wolno wszystko kręci, że nie przewidują w ogóle wymiany oleju w zwolnicach.
- jarekstryszawa
- Posty: 527
- Rejestracja: 21 lis 2014, 17:52
- Lokalizacja: Stryszawa
- Kontakt:
Re: przegląd hamulców
Dzięki- polukam.
jeżeli wiesz dokąd idziesz nie musisz się spieszyć https://www.facebook.com/jarekstryszawa
- jarekstryszawa
- Posty: 527
- Rejestracja: 21 lis 2014, 17:52
- Lokalizacja: Stryszawa
- Kontakt:
Re: przegląd hamulców
Nalałem oleju do zwolnic do momentu aż się przelewał otworkami kontrolnymi (zakładam, że to śrubki M6 na śrubokręt od wewnątrz obudów) ale mam dylemat.
Otóż w zwolnicach było za dużo oleju- nie pamiętam czy po prostu kiedyś przelałem czy nie przesączył się od strony mostu przez uszczelniacze półosi?
Gdzie zatem sprawdzić poziom oleju w obudowie tylnego mostu oraz przedniego mostu? Ile go tam powinno być?
Otóż w zwolnicach było za dużo oleju- nie pamiętam czy po prostu kiedyś przelałem czy nie przesączył się od strony mostu przez uszczelniacze półosi?
Gdzie zatem sprawdzić poziom oleju w obudowie tylnego mostu oraz przedniego mostu? Ile go tam powinno być?
jeżeli wiesz dokąd idziesz nie musisz się spieszyć https://www.facebook.com/jarekstryszawa
Re: przegląd hamulców
Jak za dużo to przecieka z mostu lub skrzyni biegów i uszkadza hamulce, bo uszczelniacz nie utrzyma takiego poziomu. Oleju w zwolnicach powinno być do otworu kontrolnego. Na moście i skrzyni biegów też masz takie małe śrubki i to są otwory kontrolne. Na moście po prawej stronie w połowie wysokości i w skrzyni też po prawej stronie zaraz przy osi dźwigni blokady mechanizmu różnicowego.