Jakiś czas temu zabrałem się za przeróbkę układu kierowniczego .
Obecny układ opierał się na przekładni kierowniczej z serwem wspomagającym .
Niestety na tyle lat nabawił się luzów oraz wycieków ,nie działał też zadowalająca (tylko wspomagał w kiepskim słowa tego znaczeniu)
Nie opłacało się tego remontować (może jak znajdę czas spr czy da się to jakoś naprawić )
Troszkę inf w materiale filmowym
https://youtu.be/6NpuUwO4hpE
Modyfikacja wymiany przekładni na orbitrol przeprowadzana była przeze mnie pierwszy raz przez co popełniłem kilka błędów .
Po uruchomieniu ciągniku okazało się że części nie dobrałem odpowiednio przez co muszę nakręcić się kierownicą aby skręcić od jednej skrajności kół z L na R stronę .
Oczywiście tragedii nie ma układ działa skręca się lekko .
Niestety dokładne wyliczenia dokonałem dopiero jak stwierdziłem że coś poszło nie tak .
Zamysł był taki mam pompę która doprowadzała olej do serwa ,wydajność około 12l przy pracy silnika 1800obr .
Wystarczy więc dorobić siłownik oraz w miejsce przekładni umieścić orbitrol i połączyć go z kierownicą .
Zakupiłem siłownik CJ2F 50/28/200 U25 który melduję się skokiem na poziomię 200mm ,tłoczysko ma średnicę 28mm a średnica cylindra wewnątrz ma 50mm.
Siłownik ten posiada dwie pojemności geometryczne które w przybliżeniu można wyliczyć :
-wysuw (pojemność geometryczna największa siłownika ) około 392cm3 oleju
-wsuw (pojemność geometryczna najmniejsza ponieważ musimy odjąć pow zajmowane przez tłoczysko w cylindrze 269cm3.
Przy orbitrolu który na jeden obrót kierownicą wleje nam 80cm3 oleju do siłownika daje nam :
-obrót w prawo 392/80=4,9 obrotu od pełnego skrętu z L na R
-obrót w lewo 269/80=3,3 obrotu od pełnego skrętu z R na L
Czyli jak widzimy dość sporo przez to należy co nie co pozmieniać .
Zastosowanie orbitrolu o pojemności 80cm3 było błędem, dałem się namówić koledze który namiętnie zakłada wspomagania do małych ursusów który alarmował o pewnym mankamencie .
Twierdził że obracanie kierownicą przy orbitrolu 100 przy niskich obrotach silnika jest ciężkie .
Miał chłopak rację ,pompa napędzana paskiem czy z rozrządu przy niskich obrotach silnikach na jakich polscy rolnicy się przyzwyczaili (nie mylić z poprawnymi ) ma za małą wydajność .
Kręcić kierownicą przy obrotach (pach pach pach pach ) 500obr/min lub niżej jest ciężko ponieważ dla orbitrolu 100 wydajność pompy musi się zawierać między 8-12l/min a przy tych niskich obrotach pompy (przeważnie NSZ10 ) mają wydajność poniżej 8 litrów.
Przez co sami naszymi rękami przelewamy olej do siłownika ponieważ pompa nie nadąża dostarczać oleju na bieżąco.
Pomyślałem sobie ma chłopak rację ,może w przyszłości będę na to psioczyło i na wolnych obrotach będzie mi ciężko kręcić kierownicą co będzie mnie zmuszać do dodawaniu gazu .
Po przemyśleniach zakupiłem orbitrol 80 ale nie przewidziałem jednego ,taki mały ursus potrafi zejść z obrotów bardzo nisko przy czym powstaje efekt ciężkiego obracania kierownicą z nie dostatku oleju .Moja kubota ma ustawione wolne obroty na pompie 950obr/min i już na takim poziomie wydajność pompy hydraulicznej jest wysoka ponad 8 l .
Błąd z orbitrolem mogłem skorygować kupując o objętości 100cm3 .Jednak nie daje to zadowalających rezultatów.
-skręt z L na R 3,9 obrotu
-skręt z R na L 2,6 obrotu
Przy obecnym siłowniku jeszcze nie jest to wynik dobry .
Zabrałem się za poszukiwanie siłownika o cieńszym cylindrze aby zmniejszyć pojemności geometryczne .
Obecny siłownik posiadał kilka wad :
-zbyt duża pojemność geometryczna
-kiepski zamocowanie od strony łożyska wahliwego (za jakiś czas powstawał by luz )
-zbyt mały skok oryginalnie powinno być 23cm a obecny miał 20cm przez co skręt był w 90 % wykorzystany .
Tutaj można zobaczyć dlaczego chce nie co zmodyfikować układ o inny siłownik oraz orbitrol
https://youtu.be/GelIHYh7EUA
Przygotowuję już następce dla obecnego siłownika i postawiłem na wyrób firmy granit :
-skok 250mm (do celowo ograniczę go mechanicznie do 230mm)
-pojemności 289cm3 oraz 177cm3
-sposób mocowania po obu stronach przeguby kulowe (przez co zmniejszę ryzyko wybijania się sworzni mocujących)
CDN
Przeróbka układu kierowniczego w Kubota L4150D
Regulamin forum
Modyfikacje które mogą być adoptowane do różnych modeli traktroków.
Modyfikacje które mogą być adoptowane do różnych modeli traktroków.
Przeróbka układu kierowniczego w Kubota L4150D
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F
Re: Przeróbka układu kierowniczego w Kubota L4150D
Piotrze widzę jeszcze inne rozwiązanie mianowicie siłownik typ od wspomagania i do niego do mocować wąs sterujący . Wtedy otrzymasz te same proporcje wypełnienia oleju po stronach . Kierownica będzie miała ten sam zakres L i P . Dryndnij to ci przedstawie mój pomysł z zamocowaniem .
Re: Przeróbka układu kierowniczego w Kubota L4150D
Jeśli chodzi Ci o siłownik poprzeczny to kombinowałem już na wszelakie sposoby .
Jest za mało miejsca ,obudowa mechanizmu różnicowego jest na tyle wysunięta że zamocowanie siłownika jest utrudnione do tego jeszcze skręt kół uniemożliwia założenie siłownika nawet z przegubami które teraz wszyscy stosują .
Jeśli bym się zdecydował na takie rozwiązanie to ze skrętu wykorzystał bym tylko 70% zakresu .
Pomiary przymiarki wykonywałem nawet na cudaczne sposoby i nic .
Taki siłownik z przegubami jest okrutnie drogi więc dałem sobie sposób .
Chyba że masz na myśli montaż siłownika(do skrętu o tych samych pojemnościach ) na oryginalnym ramieniu .
Jest za mało miejsca ,obudowa mechanizmu różnicowego jest na tyle wysunięta że zamocowanie siłownika jest utrudnione do tego jeszcze skręt kół uniemożliwia założenie siłownika nawet z przegubami które teraz wszyscy stosują .
Jeśli bym się zdecydował na takie rozwiązanie to ze skrętu wykorzystał bym tylko 70% zakresu .
Pomiary przymiarki wykonywałem nawet na cudaczne sposoby i nic .
Taki siłownik z przegubami jest okrutnie drogi więc dałem sobie sposób .
Chyba że masz na myśli montaż siłownika(do skrętu o tych samych pojemnościach ) na oryginalnym ramieniu .
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F
Re: Przeróbka układu kierowniczego w Kubota L4150D
Coś w tym rodzaju. Tylko nie tak jak ty miedzy kolami a w tym położeniu wąs~ rama.
Re: Przeróbka układu kierowniczego w Kubota L4150D
Ten z mocowaniem jak ten wyżej . Do jednej strony przyspawujesz rurę z gałką lub mocujesz blachą i do niej gałkę. Moja sugestia jednakowych obrotów na orbitrolu.
Re: Przeróbka układu kierowniczego w Kubota L4150D
Nie bardzo rozumie gdzie chciał byś umocować siłownik ten niżej (poprzeczny ) na środku ?
Teoretycznie jest to wykonalne ale taki siłownik niestety ponad 500zł ...
Taki siłownik miałem poprzedni
Teraz mam taki
Reszta na filmie
Teoretycznie jest to wykonalne ale taki siłownik niestety ponad 500zł ...
Taki siłownik miałem poprzedni
Teraz mam taki
Reszta na filmie
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F
Re: Przeróbka układu kierowniczego w Kubota L4150D
Mocujesz w tym samym miejscu co ten czerwony . Tak ja to widzę skoro nie możesz pomiędzy kołami. Jeszcze jedno ty masz miedzy drążek na sworzniu . jakby tam zastosował siłownik od wózka z tym ,że tłoczyska montujesz do boków a do cylindra na środku gałkę do wąsa .W tym przypadku porusza się cylinder i za jego pomocą porusza się wąs "drążek " ten nad przednim mostem. Nie wiem czy to dobrze zobrazowałam .