Koń "koniu" nierówny ?
Koń "koniu" nierówny ?
Jak to jest? Silnik z citroena AX 1.5 ma ok. 54 KM . Silnik Yanmar 3Tx84xx o poj. ok 1.4 l ma zdaje mi sie ponizej 30 KM ( tu nie jestem pewny, no ale duzo mniej niz citroen). A, i wcale nie czepiam sie naszych maluchów. Moj kabriolet ma 16 koni i kosi orze i co tam jeszcze sto razy lepiej niz jakis tam citroen. PS do citroena tez nic nie mam.
YM 1601
Re: Koń "koniu" nierówny ?
Konie mniej ważne, moment się liczy.
Re: Koń "koniu" nierówny ?
To są zupełnie inne silniki, to jest silnik do traktora a nie do samochodu. Obroty max 2400 a u samochodu 4000. Ciężarówka opoj 6-7 litra ma moc z doładowaniem 300-400 KM , u osobówki nowej generacji silnik miałby z takiej poj 600.
Re: Koń "koniu" nierówny ?
Kiedyś czytałem ciekawe wytłumaczenie, być może nie jest to zbyt poprawne ale dosyć łatwo to zrozumieć. Moc, czyli ilość KM, to moment obrotowy przemnożony przez prędkość obrotową. Moment obrotowy to siła, którą tłok poprzez korbowód obraca wał korbowy. A tłok porusza się, ponieważ naciskają na niego gazy spalinowe, a ich ilość i ciśnienie zależy od ilości podanego paliwa. Czyli bardzo upraszczając moc silników o podobnej pojemności po części zależy od ilości paliwa podanego do cylindrów. Ma to odwzorowanie np. w słynnym 1.9 tdi, jeden silnik a kilka wariantów mocy, 90, 105, 110, 115, 130, 150, im wyższa moc, tym wyższe spalanie. Ale niska moc przekłada się na żywotność, dlatego tak dużo ciągników z lat 70., 80. działa poprawnie do tej pory, a o samochody w takim stanie jest ciężko. Weźmy pod uwagę stare diesle Mercedesa, pojemność ponad 2 litry a moc poniżej 100 KM, i chodzą do tej pory, teraz z takiej pojemności wyciskają dużo więcej, ale już tyle nie chodzą
Re: Koń "koniu" nierówny ?
Koń koniu równy,(przynajmniej w mechanice), pominąłeś istotny szczegół-moc w KM podawana jest zawsze dla określonych obrotów.Koń "koniu" nierówny ?