Najlepiej określić to jako "sprężynowanie" - odkształcenie odwracalne po odjęciu obciążenia. :)Cadi pisze:Witajcie :)
Na zdjeciu ktore jest poznaczone czerwonym "paskiem",na tej linii od osi i do dyszla,czuje sie "amortyzacje" na wygiecie,lub "sprezynowanie", niewiem jak to dokladnie wytlumaczyc....Jak i pod jakim katem to najlepiej wzmocnic ? Tyl przyczepki, tzn rama jest za osia poloczona na wszystkie strony jak widac, a przod nie za bardzo....
Pozdrawiam
Jak wzmocnić? Najpierw trzeba ustalić, gdzie wzmocnić - gdzie jest przekrój krytyczny?
Ano krytyczna jest przednia poprzeczka ramy - mniej więcej połowa odległości pomiędzy hakiem a osią i miejsce drastycznej zmiany przekroju. Wzmocnienie (a raczej usztywnienie) ramy można zrobić na dwa sposoby, z których drugi ma dwie wersje. :)
1. Korzystając z wystawionych małych słupków podnoszących skrzynię dospawać do nich profil zamknięty (najlepszy stosunek masy do sztywności) "kopiujący" ramę aż do przedniej jej poprzeczki. Stamtąd wypuścić zastrzały do dyszla - mniej więcej do 2/3 jego długości licząc od poprzeczki ramy. (kolor czerwony na zdjęciu)
2. Od osi tylnej pociągnąć skośnie belkę o przekroju prostokątnym 60x40(30) zbieżnie do dyszla i połączyć z nim znów w 2/3 jego długości. Bardzo ważne jest, by połączyć tę belkę z poprzeczką ramy! (niebieski na zdjęciu)
2a. Podobnie z tą różnicą, że trzeba dać dwie belki idące podwójnie zbieżnie - najlepiej z okolic piast kół. (żółty na zdjęciu)
Wybór należy do konstruktora - ważne jeszcze są szczegóły geometrii - jeżeli odległość pomiędzy belkami a poprzeczką ramy w wersjach 2. będzie zbyt mała, to efekt usztywnienia też nie zachwyci. W wersji 1. można zastosować stosunkowo małe i lekkie przekroje - dla lepszego usztywnienia można im machnąć małe zastrzały...