txg 237 kompresja

Maciejo
Posty: 12
Rejestracja: 28 lut 2023, 21:17
Lokalizacja: Podkarpackie

txg 237 kompresja

Post autor: Maciejo » 09 mar 2023, 20:12

Witam:

Pacjent: txg 237, silnik E3112

Główny powód dociekań: bardzo mocne wibracje całego traktora pochodzące od silnika w zakresie obrotów od jałowego do 2200 rpm. Trzęsie się wszystko jak stara sieczkarnia. Po wejściu na 2400-2800 czyli prawie max, wibracje ustępują.

Drugorzędny powód: Wydaje mi się słaba kompresja gdyż kręcę kołem zębatym na przodzie silnika jedną ręką (silnik 1,1L 3 cylindry).

Luzy zaworowe ustawione wszystko na 0.25 zgodnie z manualem.
Aku naładowane do pełna.

Kompresja mierzona na zimnym silniku: Cylindry kolejno 21 - 22,5 - 22,5
Kompresja mierzona na zimnym silniku po wstrzyknięciu 10ml oleju: 35 - 38 - 42

Wg. manuala powinna być kompresja 30, dopuszczalne minimum 26, ale nie wiem jak rozumieć dopuszczalne minimum 26, czy jest to wartość gdzie traktor ma jeszcze pełną sprawność? czy jest to wartość ostateczna przed koniecznym remontem?

Traktor ogólnie nie wykazywał jakiejś nadmiernej słabości, ale ciężko mi to stwierdzić bo nie mam porównania z inną taką maszyną, ogólnie uważałem, że jeśli daje rady wbić łyżkę i nabrać do pełna ze sterty kamienia 0-63 to jest ok.

Pytanie co teraz, nie rozgrzebywać sprawy wcale, próbować jakieś płuczki nafty itd czy od razu tłoki, pierścienie?
----- Iseki TXG 237 -----

Awatar użytkownika
golfik-81
Posty: 74
Rejestracja: 27 kwie 2017, 07:23

Re: txg 237 kompresja

Post autor: golfik-81 » 09 mar 2023, 22:17

Witam,

Co do mierzenia kompresji to raczej powinno się mierzyć przy temperaturze pracy jeśli jest to możliwe, Wiedza z samochodów lecz to tez silniki także nie powinno odbiegać. Tez posiadam iseki z takim samym silnikiem TF321 i tez jeździł z solniczka i teraz borykam się z renowacja, wydaje mi się ze wibracje były by zauważalne na biegu jałowym niż na obrotach chodź pewności nie mam bo to trzy cylindry a u siebie nie pamiętam żeby takie cos miało miejsce, może cos nie wywarzone powoduje te wibracje np sprzęgło?

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2574
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: txg 237 kompresja

Post autor: marekspectra » 09 mar 2023, 22:20

Problemy z odpalaniem w zimie? dymienie po odpaleniu? na nagrzanym przy obciążeniu? jaki kolor? Jak wyglada rurka odpowietrzenia silnika? Jest zaolejona? No i podstawowe - czy "bierze" olej?

Jest spora szansa że problemem będzie sama głowica. Po doświadczeniach Mandrola z luzami zaworowymi można zakładać ze uszkodzone sa przylgnie zaworów i gniazda zaworowe. Widać taki urok tych małych silniczków.

Naprawa takiej usterki w naszych warunkach (ginalski) to nie jest problematyczna :) (chyba ze mówimy o kasie :) )
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

Maciejo
Posty: 12
Rejestracja: 28 lut 2023, 21:17
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: txg 237 kompresja

Post autor: Maciejo » 10 mar 2023, 06:56

golfik-81 pisze: 09 mar 2023, 22:17 Witam,

Co do mierzenia kompresji to raczej powinno się mierzyć przy temperaturze pracy jeśli jest to możliwe, Wiedza z samochodów lecz to tez silniki także nie powinno odbiegać. Tez posiadam iseki z takim samym silnikiem TF321 i tez jeździł z solniczka i teraz borykam się z renowacja, wydaje mi się ze wibracje były by zauważalne na biegu jałowym niż na obrotach chodź pewności nie mam bo to trzy cylindry a u siebie nie pamiętam żeby takie cos miało miejsce, może cos nie wywarzone powoduje te wibracje np sprzęgło?
Z tą temperaturą mierzenia bardzo są zdania w internecie podzielone, dlatego zrobiłem najpierw na zimnym, potem miałem rozgrzewać i ponawiać, ale widząc że brakuje mi niemal 30% do właściwej kompresji to stwierdziłem że nie ma sensu bo już itak widać że jest o wiele za mało.

Co do charakterystyki wibracji, na jałowym trzęsie się już mocno, ale zwiększając obroty wibracje narastają aż do około 3/4 zakresu obrotów, a następnie przy najwyższych obrotach ustają. Jest tak odkąd go kupiłem i jest to bardzo uciążliwe bo wszystkie łączniki w traktorze się rozkręcają z czasem od tych wibracji.
Poza tym, o ile nie używam WOM to do pozostałych prac wystarczyła by mi zaledwie połowa obrotów, ale trzęsie że aż przykro tak pracować.

Jakie sprzęgło?
----- Iseki TXG 237 -----

Maciejo
Posty: 12
Rejestracja: 28 lut 2023, 21:17
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: txg 237 kompresja

Post autor: Maciejo » 10 mar 2023, 07:00

marekspectra pisze: 09 mar 2023, 22:20 Problemy z odpalaniem w zimie? dymienie po odpaleniu? na nagrzanym przy obciążeniu? jaki kolor? Jak wyglada rurka odpowietrzenia silnika? Jest zaolejona? No i podstawowe - czy "bierze" olej?

Jest spora szansa że problemem będzie sama głowica. Po doświadczeniach Mandrola z luzami zaworowymi można zakładać ze uszkodzone sa przylgnie zaworów i gniazda zaworowe. Widać taki urok tych małych silniczków.

Naprawa takiej usterki w naszych warunkach (ginalski) to nie jest problematyczna :) (chyba ze mówimy o kasie :) )
Odpalanie w zimie - do temperatury -8 po podgrzaniu świec przez około 15 sec odpala
Dymienie po odpaleniu - bezpośrednio po odpaleniu czarny kłęb a potem praktycznie niewidoczne
Przy obciążeniu podobnie
Rurka odpowietrzenia silnika (ta krótka od kopółki zaworów do dolotu? ) - jest czysta
Oleju praktycznie nie bierze, po roku czasu ponad 100 mth na bagnecie stan tensam
----- Iseki TXG 237 -----

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2574
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: txg 237 kompresja

Post autor: marekspectra » 10 mar 2023, 08:13

Brak zużycia oleju, brak siwego dymu, i charakterystycznego zapachu - oznacza szczelność układu tłokowo korbowego. Brak właściwego ciśnienia sprężania to potwierdzenie nieszczelności zaworów. Zdecydowanie zdjął bym głowice i poddał weryfikacji .

U Mandrola był zbyt mały czy zbyt duzy luz zaworowy? bo nie pamiętam....
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

Maciejo
Posty: 12
Rejestracja: 28 lut 2023, 21:17
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: txg 237 kompresja

Post autor: Maciejo » 10 mar 2023, 08:39

marekspectra pisze: 10 mar 2023, 08:13
U Mandrola był zbyt mały czy zbyt duzy luz zaworowy? bo nie pamiętam....
Zbyt duży, miał 0.8 ma być 0.25. U mnie jest ok
----- Iseki TXG 237 -----

Maciejo
Posty: 12
Rejestracja: 28 lut 2023, 21:17
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: txg 237 kompresja

Post autor: Maciejo » 11 mar 2023, 11:50

marekspectra pisze: 10 mar 2023, 08:13 Zdecydowanie zdjął bym głowice i poddał weryfikacji .
Traktor za chwilę będzie potrzebny, a póki co daje sobie radę w tym stanie.
Jest w naszej okolicy ktoś sprawdzony od głowic? Jaki mógł by być orientacyjny koszt ?
----- Iseki TXG 237 -----

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2574
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: txg 237 kompresja

Post autor: marekspectra » 11 mar 2023, 15:14

Ginalski Krosno /Polanka. Poszukaj w necie kpl zaworów i gniazd zaworowych, prowadnice zaworowe - jest wiele form które tym handlują. Koszt od 1 do 2 tys

Ja najpierw poznałbym wycenę od Ginalskiego - Koszt całkowity robocizny i materiałów. Masz pewność jakości i gwarancje. Firmę znam od 30 lat, dziesiątki silników które robili dla mnie i dla moich kolegów sa rekomendacją :)

Pytanie tylko czy przyjmą zlecenie. Maja trochę roboty :)
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

Maciejo
Posty: 12
Rejestracja: 28 lut 2023, 21:17
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: txg 237 kompresja

Post autor: Maciejo » 16 mar 2023, 18:45

Początek maja termin. Także na razie nie ruszam, a jak będzie jesień to głowica do torby i pójdzie na remont.
----- Iseki TXG 237 -----

ODPOWIEDZ