przegląd hamulców

Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 406
Rejestracja: 21 lis 2014, 17:52
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

przegląd hamulców

Post autor: jarekstryszawa » 13 mar 2019, 20:11

W moim Mt8-132-2 (konstrukcja analogiczna jak w TZ4K14) zabrałem się za przedsezonowy przegląd hamulców. Po rozbiórce mam kilka dylematów.

1. Szczęki były lekko zaolejone (poprzednio wymieniałem simering jakieś 10 lat temu), obecnie ten simering (zwykły z półki) jest twardy w dotyku i zamierzam go wymienić tylko nie wiem czy celować w jakiś lepszy w obudowie metalowej dwuwargowy?
2. Jaki powinien być rozmiar oringu na wałek? W katalogu według opisu to pierścień 60x50 CSN 02 9280.1
3. Jaka może być minimalna grubość szczęk? U mnie zmierzyłem 3,5 mm.
jeżeli wiesz dokąd idziesz nie musisz się spieszyć https://www.facebook.com/jarekstryszawa

toku74
Posty: 567
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Re: przegląd hamulców

Post autor: toku74 » 13 mar 2019, 20:53

Sprawdź,czy nie masz za dużo oleju w zwolnicach -śrubka przelewowa. Zmień zimmering na zwykły- też działa, ale jak znajdziesz dwuwargowy i wstawisz to opisz jaki i efekty. Oring taki jak podają on jest dość gruby, a grubość szczęk jak się da regulować to ok. Ja wstawiam od żuka, a one mają może z 5mm. nowe.

Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 406
Rejestracja: 21 lis 2014, 17:52
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

Re: przegląd hamulców

Post autor: jarekstryszawa » 13 mar 2019, 21:30

Okładziny żukowskie pasują P&P?
Jeśli chodzi o simering to założony z 10 lat temu nazad zwykły "no name" jest w dotyku twardy jak kamień...
Celuję w takie:
https://allegro.pl/oferta/uszczelniacz- ... 5668918547
https://allegro.pl/oferta/uszczelniacz- ... 7520809659
https://allegro.pl/oferta/uszczelniacz- ... 5679664854

Ważne, żeby miały prawy i lewy kierunek obrotów?

Zarówno bęben jak szczęki są jeszcze fabryczne z pierwszego wypustu, zastanawiam się czy je nie odtłuścić porządnie i założyć, znowu powinno być trochę spokoju jeśli simering nie puści oleju...
jeżeli wiesz dokąd idziesz nie musisz się spieszyć https://www.facebook.com/jarekstryszawa

toku74
Posty: 567
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Re: przegląd hamulców

Post autor: toku74 » 13 mar 2019, 23:17

Żukowskie mają ten sam promień. Powiercić, ponitować, podciąć i jest ok. Zimmering nie wiem jaki wstawisz. ja mam zwykłe.

TomekK
Posty: 23
Rejestracja: 09 kwie 2016, 13:29

Re: przegląd hamulców

Post autor: TomekK » 15 mar 2019, 22:14

Jeśli chodzi o simmering to jednokierunkowego bym nie zakładał - nie ma sensu, wałek ma zmienny kierunek obrotów i niewielką prędkość. Za to na marce nie oszczędzaj, na noname szkoda roboty. Ważne, żebyś w nowym wargi uszczelniającej nie uszkodził przy zakładaniu, np. o wielowypust. Nie wiem jaka tam jest konstrukcja,ale jeśli przy zakładaniu simmering nie przechodzi bez dotykania nad wielowypustem, to oklej wałek choćby taśmą izolacyjną na czas montażu. To z nauki na moich własnych błędach.
Co do szczęk - w moim TV po zakupie pływały w oleju zmieszanym z błotem. Nie mając nic do stracenia wykąpałem je w zwykłej benzynie (E78 z prehistorycznych zapasów ;) ) po czym przetarłem acetonem. Efekt przerósł moje oczekiwania, okładziny zaczęły wyglądać jakby nigdy kontaktu z olejem nie miały, a hamulce działają prawidłowo; zablokowanie kół na czystym betonie jest możliwe (tv ma hamulce na tył, ale stały napęd 4x4 sprzęga osie i przy mocnym hamowaniu poślizg łapią wszystkie koła). Od 4 lat jest wszystko ok.
Oczywiście, zasady napraw pojazdów nakazują bezwzględnie wymieniać zaolejone szczęki czy klocki, więc jeśli masz wątpliwości oraz dostęp do części to wymień okładziny.

Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 406
Rejestracja: 21 lis 2014, 17:52
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

Re: przegląd hamulców

Post autor: jarekstryszawa » 17 mar 2019, 10:29

Już się uporałem z przeglądem- kolejny raz wyczyściłem benzyną ekstrakcyjną bęben oraz szczęki, potem lekko zmatowiłem okładziny papierem ściernym i poskładałem do kupy. Simeringi dwuwargowe i oringi oczywiście nowe.
Hamulce brzytwa!
Zastanawiam się ile oraz jakiego oleju wlać do zwolnic- kupię chyba jakiś gęstszy przekładniowy i wcisnę dodatkowo do obudowy trochę smaru.
Mam dylemat ile go wlać- podczas wymiany simeringów część się wylała, nie widzę korka spustowego, czy zalać po korek wlewowy?

Przed czyszczeniem- widać grubość okładzin oraz punktowe uszczerbienie przy poprzednim montażu bębna...

https://photos.app.goo.gl/QFgGaenPfck5XPXj6
https://photos.app.goo.gl/CKZdQ77GNJGEj56U9

I po wyczyszczeniu:

https://photos.app.goo.gl/HpxJGnuQtfGFPk6J6
jeżeli wiesz dokąd idziesz nie musisz się spieszyć https://www.facebook.com/jarekstryszawa

toku74
Posty: 567
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Re: przegląd hamulców

Post autor: toku74 » 17 mar 2019, 13:13

Z tyłu zwolnicy masz małą śrubkę- to otwór kontrolny. Olej przekładniowy 90w130. Smar nic nie da. Tam się tak wolno wszystko kręci, że nie przewidują w ogóle wymiany oleju w zwolnicach.

Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 406
Rejestracja: 21 lis 2014, 17:52
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

Re: przegląd hamulców

Post autor: jarekstryszawa » 17 mar 2019, 15:07

Dzięki- polukam.
jeżeli wiesz dokąd idziesz nie musisz się spieszyć https://www.facebook.com/jarekstryszawa

Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 406
Rejestracja: 21 lis 2014, 17:52
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

Re: przegląd hamulców

Post autor: jarekstryszawa » 25 mar 2019, 09:01

Nalałem oleju do zwolnic do momentu aż się przelewał otworkami kontrolnymi (zakładam, że to śrubki M6 na śrubokręt od wewnątrz obudów) ale mam dylemat.
Otóż w zwolnicach było za dużo oleju- nie pamiętam czy po prostu kiedyś przelałem czy nie przesączył się od strony mostu przez uszczelniacze półosi?
Gdzie zatem sprawdzić poziom oleju w obudowie tylnego mostu oraz przedniego mostu? Ile go tam powinno być?
jeżeli wiesz dokąd idziesz nie musisz się spieszyć https://www.facebook.com/jarekstryszawa

toku74
Posty: 567
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Re: przegląd hamulców

Post autor: toku74 » 25 mar 2019, 16:53

Jak za dużo to przecieka z mostu lub skrzyni biegów i uszkadza hamulce, bo uszczelniacz nie utrzyma takiego poziomu. Oleju w zwolnicach powinno być do otworu kontrolnego. Na moście i skrzyni biegów też masz takie małe śrubki i to są otwory kontrolne. Na moście po prawej stronie w połowie wysokości i w skrzyni też po prawej stronie zaraz przy osi dźwigni blokady mechanizmu różnicowego.

ODPOWIEDZ