Panowie. Mam taki temat do ogarnięcia, a moja głowa im starsza tym mniej "twórcza" w rozwiązywaniu problemów.
W TZ jest regulowany rozstaw kół. Piasty są żeliwne. Przesówane na klinie i ściskane dwie połówki. Temat do rozwiązania jest taki, aby zastąpić je czymś bardziej trwałym. Czop piasty to dość gruby wał z klinem. Chciałbym oryginalne piasty zastąpić czym "dotoczonym" i solidnie obsadzonym na tym wale bez konieczności regulacji wzdłużnej. Myślałem o czymś na zasadzie tulei zaciskowej Tapper, ale one też są żeliwne. Chciałbym poznać rozwiązania z Waszych traktorków i możliwe poznać wasze pomysły na solidne obsadzenie piasty na wale.
Piasta koła TZ4K14
Regulamin forum
Modyfikacje które mogą być adoptowane do różnych modeli traktroków.
Modyfikacje które mogą być adoptowane do różnych modeli traktroków.
Re: Piasta koła TZ4K14
Do tocz podstawę owej piasty z wydłutowanym miejscem na klin. Z kawałka stalowej blachy np 50 mm wytnij paski skręć je wewnątrz wykonaj otwór na oś i wykonaj otwór i przez niego wprowadź śrubę do kontry nie powinno się przemieszczać. Owe kawałki skręć a pomiędzy wstaw blaszkę 2-4 mm . Tak skręcone obrabiaj na tokarni pod oś i miejsce na klin . Podtocz i obsadź tarczę mocującą koło Wkoło pospawaj . Tak jak na obrazku .Jak dla mnie niema innej opcji lub przewiercić oś i przez nią skręcić piastę niej ,
Re: Piasta koła TZ4K14
No właśnie chodzi mi o to, żeby nie była skręcana. Nie muszę jej przesówać. Ma być wsunięta na oś z klinem i dociśnięta. Dlatego mówię o czymś na zasadnie Tappera. Problem w tym, że tappera na wałek z takim klinem sotanę, ale on swoją zewnetrzną średnicę "dociska " stożkiem poprzez wkręcanie pomiędzy nie śrub, i to pojawia się problem obróbki. Dokupisz do takiego tappera koło zębate, koło pasowe, ale nie piastę. Wziąłbym tappera i większe koło np zębate i przetoczył je na piastę, ale to jest z żeliwa, a u mnie żeliwo na piastach przednich nie wytrzymuje obciążenia tura. Na zdjeciu pokazujesz piastę do TZ też z żeliwa i ona nie wytrzymuje. Ja dokupiłem od gościa zamienniki stalowe. Są ..... w miarę. Materiał ok., ale obróbka pod oś- masakra, jakby prosto z pod palnika bez pasowania była. Są w nich takie braki, że nawet samemu tego przerobić nie daje rady. Zamiast objąć oś ściśle na obwodzie to styka się z nią tylko w paru miejscach. Niby to się trzyma, ale jak coś robię turem, to za każdym razem jak mrugnę oczami widzę te szpary w pasowaniu. To mnie wk..... Użyłbym ich, gdyby były dokładniej wykonane. Czego nie mogę im ująć to ich znacznie lepszej wytrzymałości.
Re: Piasta koła TZ4K14
Może wziąć napawać wewnątrz i ponownie wytoczyć większą dokładnością .
Re: Piasta koła TZ4K14
No i to będzie chyba najlepsze rozwiązanie.