Witam,
Przedstawiam relację z przeglądu przedniego mostu w mojej kubocie GB-13 (dotyczyć to będzie również GB-15 bo na moście właśnie są takie oznaczenia). Postanowiłem rozebrać most bo po zakupie pojawiły się wycieki na zwrotnicach.
Zaznaczam że nigdy wcześniej tego nie wykonywałem, jedynie oglądałem filmiki na youtube (również "piotrabpm"). Ogólnie wszystko poszło bezproblemowo, łożyska wychodziły ręką, ewentualnie trzeba było lekko popukać.
1. Tak to wyglądało, wycieki pojawiły się podczas bronowania po szybkich zakrętach:
2. Demontaż: zdjęcie piasty z osłoną, potem zwrotnicy itd:
bardzo użyteczne narzędzie, polecam wszystkim:
3. Zdjęcie mostu z dyfrem:
4. Niestety w miejscu gdzie wałek atakujący łączy się z wałem napędowym frezy zostały prawie ścięte. Wydaje mi się że stało się tak przez to że przedni napęd jest załączony non stop a poza tym nie było tam smarowania jak widać. Prawdopodobnie dostała się kiedyś woda i ładnie wszystko rdzewiało. teraz pozostaje naprawa albo wymiana:
A tu kilka filmików:
https://www.youtube.com/watch?v=9Jja4ZZ ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=CTA1FuW ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=QZebs6v ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=v3hMpNH ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=hJftaaj ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=h4Qqd2_ ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=H5_gj3D ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=gmkpptF ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=LLeldWg ... e=youtu.be
Trochę to chaotyczne ale powinno pokazywać co tam w środku jest. Teraz będę szukał i zamawiał części. Jeśli ktoś ma jakieś uwagi to zapraszam.
Oto lista części do wymiany:
1. Łożyska (oprócz dwóch siedzących po obu stronach dyfra):
2x 6909 - KOYO - zwrotnica
2x 6910 - KOYO - zwrotnica
2x 6204 - NSK - napęd
2x 6206 - NTN - napęd
2x 6304 - NTN - napęd
2x 6205 - NTN - napęd
2x 6206 - NTN - napęd
2x6304 - KOYO - wałek atakujący
1x 6004DU - NSK - zamknięte, na wale napędowym
2. Uszczelniacze
2x AE2074F - NOK - zwrotnica
2x AQ2869F - NOK - piasta
1x AE1030E - NOK - wałek atakujący
Uszczelniacz na wale (najbliżej skrzyni) - śr zew 35mm, śr wew 20mm, grubość 11mm
jest też kilka o-ringów ale tych to chyba nie trzeba podawać.
Pozdrawiam.
Wymiana łożysk i uszczelnień w przednim moście KUBOTA GB-13 i GB-15
Re: Wymiana łożysk i uszczelnień w przednim moście KUBOTA GB-13 i GB-15
Szacun za dokumentację tego co robisz
- marekspectra
- Posty: 2574
- Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
- Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)
Re: Wymiana łożysk i uszczelnień w przednim moście KUBOTA GB-13 i GB-15
No tak udokumentowanej naprawy jeszcze nie było. Pięknie sie to wszystko oglada Warunki jak w szpitalu bardzo sie ciesze i dziękuje że chciałeś sie z nami podzielić tym tematem.
Nie mam wiedzy czy modele serii GB występują w Europie - jeśli tak bez problemu dostaniesz części z niemieckich magazynów. Zapytaj o dostępność któregoś z polskich dilerów. Jeśli wymagać będzie to naprawy,może firma która regeneruje nam części do starych traktorów dorobiłaby nową tuleje z wieloklinem.
Nie mam wiedzy czy modele serii GB występują w Europie - jeśli tak bez problemu dostaniesz części z niemieckich magazynów. Zapytaj o dostępność któregoś z polskich dilerów. Jeśli wymagać będzie to naprawy,może firma która regeneruje nam części do starych traktorów dorobiłaby nową tuleje z wieloklinem.
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne
Re: Wymiana łożysk i uszczelnień w przednim moście KUBOTA GB-13 i GB-15
Dzięki Marek, dla mnie przyjemność jest to robić także zdjęcia to nie problem. Jeśli ktoś będzie potrzebował jakiś szczegółów to piszcie bo zdjęć mam dużo więcej.
Już się też dobrałem do przekładni kierowniczej (zdjęcia w osobnym wątku). Zastanawiam się też nad inspekcją sprzęgła bo jak usunąłem przekładnie to dopiero zobaczyłem że silnik nie jest połączony ze skrzynią obudową tylko jest między nimi wałek. Tak więc chyba nie będzie ciężko dostać się do niego .
Marek a możesz podać namiary do tego zakładu co piszesz że może naprawi?
Niestety chyba nie chodzi tu tylko o tuleje. Żeby to zrobić porządnie to trzeba by też zregenerować wieloklin na wałku atakującym bo jest już trochę wyrobiony (no chyba że się mylę).
Niestety seria GB była tylko na Japonie, a poza tym nie mam pojęcia jak to zamawiać bo nie mam żadnych schematów ani numerów części.
Ja planowałem to zrobić samemu tak:
1. zakupić identyczną tuleję z wieloklinem, starą uciąć i wspawać nową (nie ruszać drugiej strony)
2. Naciąć tuleję w dwóch (lub czterech) miejscach na przeciwko siebie a do wałka wchodzącego w tuleję przyspawać dwa (lub cztery) kliny które wejdą w te nacięcia.
Co o tym myślicie?
Pozdrawiam
Już się też dobrałem do przekładni kierowniczej (zdjęcia w osobnym wątku). Zastanawiam się też nad inspekcją sprzęgła bo jak usunąłem przekładnie to dopiero zobaczyłem że silnik nie jest połączony ze skrzynią obudową tylko jest między nimi wałek. Tak więc chyba nie będzie ciężko dostać się do niego .
Marek a możesz podać namiary do tego zakładu co piszesz że może naprawi?
Niestety chyba nie chodzi tu tylko o tuleje. Żeby to zrobić porządnie to trzeba by też zregenerować wieloklin na wałku atakującym bo jest już trochę wyrobiony (no chyba że się mylę).
Niestety seria GB była tylko na Japonie, a poza tym nie mam pojęcia jak to zamawiać bo nie mam żadnych schematów ani numerów części.
Ja planowałem to zrobić samemu tak:
1. zakupić identyczną tuleję z wieloklinem, starą uciąć i wspawać nową (nie ruszać drugiej strony)
2. Naciąć tuleję w dwóch (lub czterech) miejscach na przeciwko siebie a do wałka wchodzącego w tuleję przyspawać dwa (lub cztery) kliny które wejdą w te nacięcia.
Co o tym myślicie?
Pozdrawiam
- marekspectra
- Posty: 2574
- Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
- Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)
Re: Wymiana łożysk i uszczelnień w przednim moście KUBOTA GB-13 i GB-15
Stanu wieloklina ze zdjec trudno ocenić. Sprzegło rozbierz koniecznie, prawdopodobnie bedziesz miał do wyminay tulejkę wałka sprzegła . Przy okazji ocenisz stan wieloklina na traczy sprzegła.
Firma która naprawia/dorabia nam uszkodzone koła zębate to : http://www.stomet.pl/
Naprawa w tym przypadku powinna polegać na "odpuszczeniu " czesci wałaka z frezami, napawaniu czesci z wieloklinem, wyfrezowaniu nowych rowków i ich hartowaniu indukcyjnemu. Ale jestem przekonany że to zupełnie zbędne. Generalnie to połączenie czyli wałka atakującego z wałem napędowym wykazuje sie wyjątkowo "sporym" czytaj wyczuwalnym luzem. Kazdy traktorek z którym miałem do czynienia ma go w tym miejscu. To jedno a drugie to że z tym wałkiem współpracuje czesć , czyli tuleja z wielowpustem która jakby z załozenia ma wypracować sie wczesniej z racji wymiarów i zapewne rodzaju materiału.
W praktyce poszukałbym gotowej tuleji któa pasowałaby do wałka, wbrew zdrowemu rozsądkowi to całkiem mozliwe natepnie wspawałbym ja na miejsce uszkodzonej. Bez watpienia to najtansze rozwiazanie. Droższym ale gwarantujacym odpowiednią jakosć naprawy bedzie wysłanie wałka i wału do firmy podobnej do tej o któem pisałem. Tam na podstawie wymiarów z wałka, wydłutują tuleję, obrobią ja cieplnie i osiowo wspawaja do wału.
Firma która naprawia/dorabia nam uszkodzone koła zębate to : http://www.stomet.pl/
Naprawa w tym przypadku powinna polegać na "odpuszczeniu " czesci wałaka z frezami, napawaniu czesci z wieloklinem, wyfrezowaniu nowych rowków i ich hartowaniu indukcyjnemu. Ale jestem przekonany że to zupełnie zbędne. Generalnie to połączenie czyli wałka atakującego z wałem napędowym wykazuje sie wyjątkowo "sporym" czytaj wyczuwalnym luzem. Kazdy traktorek z którym miałem do czynienia ma go w tym miejscu. To jedno a drugie to że z tym wałkiem współpracuje czesć , czyli tuleja z wielowpustem która jakby z załozenia ma wypracować sie wczesniej z racji wymiarów i zapewne rodzaju materiału.
W praktyce poszukałbym gotowej tuleji któa pasowałaby do wałka, wbrew zdrowemu rozsądkowi to całkiem mozliwe natepnie wspawałbym ja na miejsce uszkodzonej. Bez watpienia to najtansze rozwiazanie. Droższym ale gwarantujacym odpowiednią jakosć naprawy bedzie wysłanie wałka i wału do firmy podobnej do tej o któem pisałem. Tam na podstawie wymiarów z wałka, wydłutują tuleję, obrobią ja cieplnie i osiowo wspawaja do wału.
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne
Re: Wymiana łożysk i uszczelnień w przednim moście KUBOTA GB-13 i GB-15
Właśnie o tym myślałem żeby wymienić tulejkę.
nawet chyba znalazłem pasującą:
http://www.sklep.traktor.com.pl/pl/czes ... short.html
I chyba w to pójdę na początek, tylko zastanawiam się czy szukać spawacza czy samemu spróbować....
Dzięki za namiar !
nawet chyba znalazłem pasującą:
http://www.sklep.traktor.com.pl/pl/czes ... short.html
I chyba w to pójdę na początek, tylko zastanawiam się czy szukać spawacza czy samemu spróbować....
Dzięki za namiar !
- marekspectra
- Posty: 2574
- Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
- Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)
Re: Wymiana łożysk i uszczelnień w przednim moście KUBOTA GB-13 i GB-15
A widzisz, maja takie tulejki? dla mnie to cenna informacja - dzięki ! Własnie przymierzam sie do adaptacji kosiska (hedera) na tylny tuz - bardzo mozłiwe że mi sie ten zestaw po prostu przyda
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne
Re: Wymiana łożysk i uszczelnień w przednim moście KUBOTA GB-13 i GB-15
Popatrz na ich stronie bo mają też inne rozmiary. Pozdr