TZ4K14 -modifide by TOKU

neu_my
Posty: 16
Rejestracja: 03 gru 2013, 12:56
Lokalizacja: Lublin/świętokrzyskie

Re: TZ4K14 -modifide by TOKU

Post autor: neu_my » 17 gru 2013, 01:02

mnie za to bardzo interesuje jak pożenić silnik z Corsy z TZ. niedaleko mnie znajomy ma taką przeróbkę, efekty widoczne na YT TZ-4k-50KM. Miał być silnik z Daihatsu ale w razie czego kiepski dostęp do części na szrocie, dlatego z został z corsy bo lekki i mały gabarytowo. Słyszałem, że dużo problemu jest z łożyskiem oporowym i wałkiem. Sprzęgło jest z corsy a zacisk z TZ. A jak Ty to Rozwiązałeś Tomku?? bo sam o tym myślę widząc co potrafi ta przeróbka tylko nie wiem jak się zabrać za flanszę i tę przeróbkę łożyska do sprzęgła. chętnie bym to komuś zlecił, tylko nie wiem na jakie koszty muszę się przygotować.

toku74
Posty: 569
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Re: TZ4K14 -modifide by TOKU

Post autor: toku74 » 17 gru 2013, 08:54

Nie wiem jak Twój znajomy to rozwiązał. Ja miałem to chyba ułatwione, bo miałem krater skrzyni biegów od opla corsy i kartek silnika z TZ-tki. To tak jakby negatywy tego co chciałem zrobić. Dałem to do zakładu, który ma solidne obrabiarki i wytłumaczyłem o co chodzi. Właściciel, choć na co dzień produkuje całe linie produkcyjne do różnych zakładów wiedział co robi. Zresztą na początku sam się ze mnie pośmiał i powiedział, że jak był młodszy to też lubił kombinować. Mając te dwa kartery dorobił mi dwie flansze. Flansze mają wewnętrzny kołnież /osiowanie/ i można je międz sobą obracać /są okrągłe/. We flanszy od silnika wywiercone tylko otwory na tuleje centrujące silnika ustawione tak, aby oś wału była środkiem flanszy /później dowierciłem resztę otworów/. We flanszy od skrzyni to samo. Te flanesze zostały przykręcone do silnika i skrzyni śrubami z łbami stożkowymi, więc w tym momencie miałem skrzynię i silnik z flanszą, które były ze sobą wyosiowane, a jednocześnie mogłem pod dowolnym kątem /oś obrotu silnika w stosunku do skrzyni/ustawić zespół. Silnik z opla nie stoi w pionie, jest pod kątem. Ustawiłem silnik pod kątem i dopiero wtedy zaznaczyłem na flanszach otwory, przez które przechodzą śruby je łączące.
Dlaczego tak? Bo blok silnika zasłaniał otwory w skrzyni i odrotnie. To był koszt ok. 400zł. Sprzęgło z opla corsy, ale tarcza z vectry 200mm.
Dalej było trochę trudniej. Oryginalny wałek sprzęgłowy był wybity w gnieździe łożyska choinki. Albo kupić drugi, albo dorobić. Dorobiłem /w tym samym warsztacie/ z małymi zmianami. Część w skrzyni taka sama, wielowypust dopasowany do tarczy sprzęgła opla do tego przedłużony o grubość flanszy łączącej. Prowadzenie łożysta dorobione dłuższe. Do tego prowadzenia dorobiona kość łożyska oporowego w ten sposób, aby pasowała do dorobionego prowadzenia, widełek od TZ-tki i łożyska oporowego od Opla. To było jakieś 700zł. Oczywiście koszty zależne od zakładu. I tak uażam, że nie wiele za to dałem skoro sam korbowód do TZ-ki kosztuje 1300. Wszystko działa. Silnik dodatkowo podparty swojej środkowej części na bocznej /dodatkowej/ ramie, na której oparta treż jest reszta osprzętu.
Zdjęcia dam potem jak będziesz potrzebował.

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2574
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: TZ4K14 -modifide by TOKU

Post autor: marekspectra » 17 gru 2013, 17:34

toku74 pisze:Nie wiem jak Twój znajomy to rozwiązał. Ja miałem to chyba ułatwione, bo miałem krater skrzyni biegów od opla corsy i karter silnika z TZ-tki. To tak jakby negatywy tego co chciałem zrobić.
Zdjęcia dam potem jak będziesz potrzebował.
...jak bedziesz potrzebował... dobre sobie ! to jakiś żart? No dawaj szybko te fotki ! :)
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

toku74
Posty: 569
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Re: TZ4K14 -modifide by TOKU

Post autor: toku74 » 17 gru 2013, 22:37

Jutro wrzucę, bo złamas w szopie stoi.

neu_my
Posty: 16
Rejestracja: 03 gru 2013, 12:56
Lokalizacja: Lublin/świętokrzyskie

Re: TZ4K14 -modifide by TOKU

Post autor: neu_my » 18 gru 2013, 01:49

właśnie poproszę foty:)
dzięki za opis, napewno się przyda. Jak się w swoich stronach pojawię to podjadę i porobię sprzętu u mnie.
mój silniczek poza tym, że pluje olejem (jak każdy) narazie jest ok. 3 lata temu w lecie złapał nadbiegu (przyblokował się regulator odśrodkowy i złapał MEEEGA obrotów) i to 2 razy. Dowiedziałem się po drugim zdarzeniu, gdy rozsypało się łożysko w korbowodzie - wtedy brat się przyznał, że to nie pierwszy raz. Zamówiłem więc korbowód w Hortmaszu w Skierniewicach za 1300 zł z samego rana a w południe gdzieś na necie znalazłem kontakt do człowieka który miał jakieś pozostałości po TZ. Od słowa do słowa okazało się że ma cylinder i cały wał za 1500 komplet. Zrezygnowałem z zamówienia w Hortmaszu i wziąłem w ciemno komplet w dziewiczym stanie jeszcze w gazety owinięte i zabezpieczone cholernie gęstym smarem. tak więc mój silniczek cyka ale potrzeba mi zmiany ma ciut mocniejszy i sorytniejszy silniczek.

toku74
Posty: 569
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

flansza silnika TZ4K14 - Isuzu Diesel 1,5l.

Post autor: toku74 » 18 gru 2013, 14:27

Załączam zdjęcie ze zmiany silnika w TZ4K14. Zamontowano silnik z Opla Corsy 1,5 Diesel -Isuzu. Proszę o przerzucenie w ten dział poprzedniego postu i moich "profesjonalnych" :D zdjęć.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

toku74
Posty: 569
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Zmiana skoku dźwigni zmiany biegów TZ4K14

Post autor: toku74 » 18 gru 2013, 14:42

Po przeróbce mojego złamasa tj zmianie silnika jednym z wielu następstw tego czynu był chęć zmiany skoku dźwigni zmany biegów. Oryginał latał jak Żyd po pustym sklepie. Całą przeróbka nie jest jakimś problemem i wymaga jedynie przeniesienia osi obrotu dźwigni zmiany biegów /jest ona jednocześnie połączona z dźwignią rewersu/.
Wieć tak: odkręcamy pokrywkę wodzików zmiany biegów, wyciągamy dźwignię rewersu /zabezpieczenie/ i dźwignię zmiany biegów. Tworzymy -spawamy metalowe pudełko w którym wstawiamy tuleje. Jak to potem przykręcimy, to mamy podniesioną oś. Potem przedłużamy- spawamy- wodziki dźwigni zmiany biegów i rewersu i gotowe. Ja rewers "wyrzuciłem" w inne miejsce więc dorabiałem nową oś.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

toku74
Posty: 569
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Zaczep dolny tylny TZ4K14

Post autor: toku74 » 18 gru 2013, 14:43

Taki zaczep sobie pospawałem do złamasa, żeby przyczepę ciągać. Kawałek płaskownika, wiertarka i spawarka.


Obrazek

toku74
Posty: 569
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Re: TZ4K14 -modifide by TOKU

Post autor: toku74 » 19 gru 2013, 22:16

Z powodu braku mocy oryginalnej pompy hydraulicznej od TZ4K14, która jak się okazało nie ma siły wykiprować przyczepy zdecydowałem się zamontować inną. Wybór prosty, a jednocześnie jak dla mnie oczywisty to pompa od T25. Nie zależy mi na jakiś galonach przepopownego oleju, a na ciśnieniu. Więc tak: pompa NSZ 10 /ciśnienie 160 bar, przepływ 10l/min/ prawa /jak coś to zmienię/ z wpustem sześciokątnym. Do tego przystawka od T25 i tu... Na chwilę obecną koniec. Z "tokarskim" ugadany na sobotę jestem, aby na tą oryginalną zębatkę napędową przystawki wspawał i wytoczył koło pasowe 2x11mm. A potem tylko przerobić napędy przy silniku i chyba zadziała. Jak coś to się pochwalę.

toku74
Posty: 569
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Re: TZ4K14 -modifide by TOKU

Post autor: toku74 » 31 gru 2013, 22:45

Pompa siedzi. Działa rewelacyjnie. Napęd dwoma paskami. Alternator oryginalny z Opla /ten awaryjny/ zmieniłem na standardowy Bosch. Napinacze porobione. Działa wszytko ok. Zdjęcia bym dał, ale tak jest to tam upchane, że guzik widać na zdjęciach. Zresztą to i tak przy nie oryginalnym silniku. Na wiosnę buduję od nowa elektrykę i zaczynam TUR-a. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

ODPOWIEDZ