Powershift - brak wstecznego i jedzie do przodu na luzie

carbonrim
Posty: 41
Rejestracja: 26 lip 2015, 18:11
Lokalizacja: Małopolska

Powershift - brak wstecznego i jedzie do przodu na luzie

Post autor: carbonrim » 09 cze 2018, 19:34

Witam,
dzisiaj po parogodzinnej pracy (koszenie) w pewnym momencie "brakło" mi wstecznego. Taka była pierwsza obserwacja. Po chwili jednak okazało się, że to nie tylko to. Traktor na każdym biegu jedzie do przodu z taką samą prędkością (zmiana 1,2,3,N,R na powershifcie) nic nie daje. Traktor jedzie tylko do przodu. Przekładnia szybkości biegów (ta z lewej strony) działa poprawnie.
Sprzęgło działa, jak je wcisnę, traktor się zatrzymuje.
Olej w skrzyni to Hipol ATFIID z Orlenu. Jest go odpowiednia ilość.
Czytałem wiele wątków na tym forum gdzie pisano, że Powershift to właściwie bezawaryjna skrzynia biegów.
Co zatem mogło się stać z moją skrzynią?

PS. Dla sprawdzenia po pracy odczekałem parę godzin aż traktor ostygnie mając nadzieję, że problem zniknie. Jednak nadal dzieje się to samo.
Yanmar FX24D

Awatar użytkownika
k_sit
Posty: 1757
Rejestracja: 29 sty 2014, 20:16
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Powershift - brak wstecznego i jedzie do przodu na luzie

Post autor: k_sit » 10 cze 2018, 08:28

Zakleszczył się na jednym biegu . Powodem może być przygrzane sprzegiełko . Tarcze się zużyły i niema wyluzowania . Przyczyn może być więcej sterowanie siłownikami zalaczajacymi dane przełożenie. Pęknięta sprężyna powrotna; uszczelnienia; niedrożność kanałów wybieraka. . Z mechanicznych raczej mniej bo ona jest stale zazebiona tylko sprzęgła powodują przeniesienie napędu .

carbonrim
Posty: 41
Rejestracja: 26 lip 2015, 18:11
Lokalizacja: Małopolska

Re: Powershift - brak wstecznego i jedzie do przodu na luzie

Post autor: carbonrim » 11 cze 2018, 12:10

Dzięki za wskazówki. Czy możesz napisać jeszcze jak podejśc do tego tematu? Jeśli jest coś niewymagającego serwisowania, co mógłbym sam zrobić/sprawdzić, to jak się za to zabrać? Dzięki.
Yanmar FX24D

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: Powershift - brak wstecznego i jedzie do przodu na luzie

Post autor: piotrbpm » 12 cze 2018, 15:03

Przyczyna może być banalna ,zobacz cięgło od dźwigni czy jest całe i czy mechanizm porusza sworzeń który przerzuca kanały olejowe
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

carbonrim
Posty: 41
Rejestracja: 26 lip 2015, 18:11
Lokalizacja: Małopolska

Re: Powershift - brak wstecznego i jedzie do przodu na luzie

Post autor: carbonrim » 14 cze 2018, 13:17

@piotrbpm dzięki za radę. Trafiłeś w 10-kę. Musiała się zerwać zawleczka, co sprawiło, że sforzeń wyskoczył z oczka połączonego z manetką zmiany biegów.
Obrazek

Poskładałem całość, założyłem nową zawleczkę i Yanmar znów hula :)
PS. Miejsca jest tam tyle co na lekarstwo. Żeby dotrzeć do sforznia, musiałem rozkręcić i zdjąć całą płytę siedziska. Być może udałoby się tam dostać jakoś od spodu (od podwozia), co ograniczyłoby rozkręcanie połowy traktora :) ale tego nie sprawdziłem.
Yanmar FX24D

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: Powershift - brak wstecznego i jedzie do przodu na luzie

Post autor: piotrbpm » 14 cze 2018, 14:44

Ciesze się ,ta skrzynia jest raczej pancerna i trudno ją zepsuć .
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Awatar użytkownika
Gaweł
Posty: 23
Rejestracja: 18 wrz 2021, 08:19
Lokalizacja: Podkarpackie - Bieszczady

Re: Powershift - brak wstecznego i jedzie do przodu na luzie

Post autor: Gaweł » 26 paź 2021, 21:24

Witam. Dopadł mnie podobny problem z skrzynią powershift w Yanmar AF-24. Zaczęło się od powolnej zmiany biegów na automacie. Sprawdziłem mocowania cięgieł sterujących - nic się nie poluzowało. Dalej traktor zatrzymywał się po zmianie biegów na wyższy. Pomagało przewajchowanie automatem na bieg wyższy - niższy, ewentualnie rewersem tył przód. Teraz zgubił biegi całkowicie. Myślałem, że może to wina przepracowanego oleju, został wymieniony na nowy ATFII, razem z nowym filtrem hydrauliki. Wyczyszczony został też filtr ssawny. Bez zmian w pracy skrzyni. Po obrotomierzu widać, że jest wytwarzany jakiś opór w działaniu skrzyni po puszczeniu sprzęgła, bo wolne obroty minimalnie się obniżają. Inne mechanizmy napędzane olejem hydraulicznym działają bez zarzutu - WOM obraca się na każdej prędkości, podnośnik działa energicznie, wspomaganie w pełni sprawne. Czasami załapie i jest możliwa jazda tył - przód na jednym ustawieniu biegów (3 manualna, 1 automat) jednak po wysprzęgleniu i zmianie biegu na automacie na wyższy zatrzymuje się i nie jedzie nawet po zmianie kierunku rewesem. Proszę o podpowiedź co było by jeszcze możliwe do sprawdzenia?

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: Powershift - brak wstecznego i jedzie do przodu na luzie

Post autor: piotrbpm » 26 paź 2021, 21:45

Sprawdzałeś tarczę sprzęgła ? Podczep coś na Wom i sprawdź czy nie ma uślizgu .
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Awatar użytkownika
Gaweł
Posty: 23
Rejestracja: 18 wrz 2021, 08:19
Lokalizacja: Podkarpackie - Bieszczady

Re: Powershift - brak wstecznego i jedzie do przodu na luzie

Post autor: Gaweł » 27 paź 2021, 21:01

Dzięki za wskazówkę. Dziś po robocie zweryfikowałem ten trop podpinając glebogryzarkę. Z garażu wyjeżdżałem na raty,
w końcu załapał jakiś bieg. Ustawiłem się pod maszyną, podpiąłem, podnośnik do góry i załączyłem obroty WOM.
Po puszczeniu sprzęgła glebogryzarka pracuje, sprawdziłem na każdej prędkości, w tym na obrotach wstecznych - działa.
Ale pomyślałem, że trzeba przyłożyć opór roboczy więc podjechałem na test na oraninie. Znów nie łapał biegów z automatu, w końcu się udało doczołgać. Zrobiłem test na:
- reduktorze (reduktor + 2 automat), WOM prędkość 4
- 1 bieg skrzynia manualna + 1 automat, WOM prędkość 3
Co ciekawe traktor ruszał, glebogryzarka dostaje pełną moc na powyższych ustawieniach. Zrobiłem trzy przejazdy na ok. 25m po tym samym śladzie i za każdym razem sprzęt pracuje tak jak powinien.
- na biegu 2 (manualna) ruszenie niemożliwe ze względu na duży opór co objawiało się przyduszaniem obrotów silnika - WOM dawał obroty na sprzęt.
Jednak gdy robiłem nawrót (WOM wyłączony, podnośnik w górze) każda zmiana biegów na automacie do góry (czy też
w dół) powoduje zatrzymanie traktora. Później przerzucenie reversem, albo dźwignią automatu między sąsiednimi biegami powoduje ich załączenie i ruszenie traktora z miejsca. Mam wrażenie, że biegi manualne załączają się poprawnie, problem leży po stronie automatu czyli pewnie ma to związek z sterowaniem ciśnieniem. Co ciekawe po tej pracy z glebogryzarką trwającej około 30 - 40 minut zauważyłem jakby poprawę działania skrzyni. Częściej udawało się jej wrzucić wybrany bieg i utrzymywać jazdę na nim, nawet po wysprzęgleniu i ponownym ruszeniu, to samo z jazdą do tyłu. Jeżeli już działa to ruszenie z miejsca jest dynamiczne, na szutrze obraca tylnymi kołami (napęd 4x4 rozpięty).
Jednak problem nie zniknął i dalej po zmianie biegu na automacie zatrzymuje się i trzeba "szukać" aż załapie.
Co to może oznaczać? Co w dalszej kolejności muszę sprawdzić? Jaki element może odpowiadać za niewłaściwą pracę? Będę wdzięczny za dalsze podpowiedzi.

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: Powershift - brak wstecznego i jedzie do przodu na luzie

Post autor: piotrbpm » 27 paź 2021, 21:12

Nie wiem co rozumiesz pod pod pojęciem szukać biegów ,przecież powershift ma swoje zagłębienia na których jest dany bieg .Nie można przecież wrzucić między 1 a 2 i oczekiwać że ciągnik jakiś tam bieg wybierze .
Możliwe że cięgło które steruję skrzynią jest w jakiś sposób rozregulowane i dlatego takie cyrki się pojawiają .
Od góry i od boków są korki służące do pomiaru ciśnień .Z tym że ja nie widziałem nigdy takiego opisu do serii AF do fx coś tam na jakimś forum amerykańskim tak ale to też tak po łebkach .
Co najważniejsze to przy odkręcaniu takiego korka trzeba uważać na możliwość występowania sprężynek (trzeba z tym ostrożnie)....
Do gorszych usterek zużyta pompa od powershift ,zużyte sprzęgła tego też sprzęgła ,uszkodzona uszczelka między blokiem zaworowym ,uszkodzony wałek główny z kanałami olejowymi .
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

ODPOWIEDZ