Naped z WOM.

Awatar użytkownika
onetrack
Posty: 66
Rejestracja: 21 sty 2015, 13:12
Lokalizacja: Malopolska

Naped z WOM.

Post autor: onetrack » 21 sty 2015, 19:19

Witam. :)
Ogladajac przyczepe (Toku74),chcialbym dowiedziec sie czy ktos z was forumowicze
orietuje sie w temacie napedu przyczepy(kiprowki) z wom?
Wiem,ze most od robura pasuje przelozeniem do ursusa C330(sasiad ma taka przyczepe
i zestaw ten spisuje sie na medal)
Ja tez mam zamiar zbudowac wlasna przyczepke do mojej GL27,problem w tym ze
mieszkam w gorzystym terenie wiec naped mile widziany.
Moja kubotka nie ma napedu''zaleznego''WOM jak C330,sa za to 4 predkosci walka
ciekaw jestem czy nie daloby sie zgrac jakiegos dyfra z ktoras z tych predkosci np:ulaz,jeep itp.
Jest to dosc trudny temat,ale moze ktos juz probowal.
Bardzo prosze o pomoc :roll:

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2574
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: Naped z WOM.

Post autor: marekspectra » 21 sty 2015, 20:15

Generalnie od strony technicznej nie widzę takiej możliwosci. Jedynie półsrodek typu hydraulika, czyli pompa na walku WOM , zaworu płynnej regulacji i silnika hydraulicznego z adaptacją na moście przyczepki.

Sprawdziłęś już mozliwosci trakcyjne swojej Kubotki? Miałeś sytuację kiedy taki napęd byłby niezbędny? Ja raczej zacząłbym od... dodatkowych kół ,tzw bliźniaków mocowanych do fabrycznych tylnych kół.
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

zbYszek
Posty: 441
Rejestracja: 29 lip 2014, 12:27
Lokalizacja: gmina Kluki :)

Re: Naped z WOM.

Post autor: zbYszek » 23 sty 2015, 13:05

A ja właśnie widzę możliwość. :) Trzeba tylko liczyć się z ograniczeniami, z których najpoważniejsze, to właśnie konieczność ustalenia, na jakim biegu traktora będzie załączany napęd przyczepy. Zawsze można dorobić pomiędzy WOMem a mostem przyczepy jakąś przekładnię dostosowującą obroty wału napędowego do konkretnego biegu traktorka. Zresztą... Napęd przyczepy byłby załączany w trudnym, ciężkim terenie, więc kilkuprocentowe odchylenie prędkości raczej nie przeszkadzałoby zbytnio.
Kombinuj chłopie, kombinuj! :)
--
pozdrrrawiam!
zbYszek http://www.zbychewka.pl

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Naped z WOM.

Post autor: Szam » 23 sty 2015, 16:13

Źle to widzę, bez spełnienia warunku jednakowej prędkości liniowej kół napędowych traktorka i kół napędowych przyczepy. Tak naprawdę wg. mnie to jest bez sensu, bez spełnienia tego warunku, bo permanentnie będziemy mieli napędową przyczepę pchającą hamujący traktor, albo napędowy traktor ciągnący hamującą przyczepą.

Awatar użytkownika
Konik
Posty: 49
Rejestracja: 23 gru 2013, 22:30

Re: Naped z WOM.

Post autor: Konik » 23 sty 2015, 17:51

Na śliskich powierzchniach przyczepa może ''uciekać" na boki jeśli będzie szybsza od traktorka.

zbYszek
Posty: 441
Rejestracja: 29 lip 2014, 12:27
Lokalizacja: gmina Kluki :)

Re: Naped z WOM.

Post autor: zbYszek » 23 sty 2015, 18:32

Panowie!
Zakładamy, że dobieramy takie przełożenie WOM>oś przyczepy, które odpowiada jednemu z przełożeń traktorka. Wtedy nie ma poganiającej czy też zwalniającej względem ciągnika przyczepy. To, że dopuszczam kilkuprocentową (nie więcej) rozbieżność prędkości postępowej, to wynika z dyskusji na temat (stosunku) średnicy kół przednich i tylnych w kraktorkach 4x4.
Co do zasadności tego rozwiązania (dodatkowego napędu na koła przyczepy - w domyśle jednoosiowej), to nie podlega ono dyskusji, ponieważ jest stosowane w ciężkim sprzęcie. Chociażby naczepy pojazdów wojskowych - zwłaszcza z Rosji, gdzie najlepiej wiedzą, co to znaczy "niesprzyjające warunki drogowe". :)
Chcecie, to poszukajcie na YT filmików - ja mam za słabe łącze by grzebać w sieci...
IMO pomysł niegłupi i możliwy do realizacji - pod warunkiem, że _naprawdę_ występuje taka konieczność...
--
pozdrrrawiam!
zbYszek http://www.zbychewka.pl

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Naped z WOM.

Post autor: Szam » 23 sty 2015, 20:03

Hm .... Tylko, że w traktorkach 4X4, ta różnica prędkości liniowej kół przednich i tylnych powoduje zdzieranie opon i nie wpływa specjalnie na zmianę kierunku jazdy, a to z powodu sztywnej konstrukcji układu. Największą skuteczność 4X4 wykazuje zresztą, jak tył "buksuje", stosuje się to po to, żeby traktorek wyciągnąć z bagienka. No ale coś na przegubie, np. przyczepa, zasuwająca szybciej jak traktor może być dla kierowcy horrorem. Wcale nie musi być ślisko, rodeo gwarantowane. Holowanie przyczepy z załączonym hamulcem też nie jest przyjemne, dla kieszeni tym razem.
Pozostaje jeszcze pytanie czy przyczepa ma wypchać traktorek z bagienka, czy też traktorek ma wyciągnąć z niego przyczepę. Niestety mocy w tym rozwiązaniu nie przybędzie, jej rozkład co najwyżej zmieni się i czasami może to pomóc. Wg. mnie skórka nie warta wyprawki.

toku74
Posty: 569
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Re: Naped z WOM.

Post autor: toku74 » 23 sty 2015, 20:42

Marek gdzieś wrzucił fajny filmik z przyczepą z napędem. Poszukajcie na naszym forum. Po sobie powiem, że u mnie sprawdziła się w ubiegłym roku rewelacyjnie /góra i błotko i to wcale niewielkie/. Próbowałem bez napędu przyczepy, a potem go załączyłem. Różnica taka jak byś buksował tylnymi kołami i załączył przednie, które cię wyciągają. No i górki nie rozryłem. U mnie rewelacja. Ale ja mam ten temat akurat prostszy do ogarnięcia z powodu budowy ciągnika.

zbYszek
Posty: 441
Rejestracja: 29 lip 2014, 12:27
Lokalizacja: gmina Kluki :)

Re: Naped z WOM.

Post autor: zbYszek » 24 sty 2015, 06:12

Dzięki Toku za stanięcie po mojej stronie barykady ;) BTW rozumiem, że masz przyczepkę z napędem? Możesz nam ją przybliżyć?
Szam: Napęd w przyczepce nie ma ani wypychać ani ciągnąć traktorka - ma zlikwidować opory toczenia przyczepy w miejscach szczególnych. I tylko wtedy ma być załączany. Zestaw traktorek+przyczepa traktujemy jak pojazd z dołączalnym napędem na jedną z osi. A nie ciągłym napędem na wszystkie koła...
Gdyby to było takie bez sensu, to nie stosowano by tego fabrycznie w ciężkich zestawach jeżdżących po bezdrożach Rosji. :)
--
pozdrrrawiam!
zbYszek http://www.zbychewka.pl

toku74
Posty: 569
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Re: Naped z WOM.

Post autor: toku74 » 24 sty 2015, 20:05

Jest już na forum. Ale mówię: ja miałem ułatwione rozwiązanie, bo nie mam różnicy prędkości. Wszystkie koła 6x6 kręcą się z jednakową prędkością na każdym biegu.

ODPOWIEDZ