Przyczepa do Kubota B2150 i Zetora 25A

jfry
Posty: 137
Rejestracja: 04 paź 2014, 21:20

Re: Przyczepa do Kubota B2150 i Zetora 25A

Post autor: jfry » 27 sty 2015, 23:34

Bliżniaki by pomogły.Jurek

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2574
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: Przyczepa do Kubota B2150 i Zetora 25A

Post autor: marekspectra » 28 sty 2015, 12:41

Z naszymi przyczepami jest tak , że nie mogą być zbyt szerokie. W moim przypadku jest to jak dobrze pamietam 160cm.

W projekcie było 170, ale po przymiarce ramy paki uznałem że za dużo. Jedyna poprawką jaką wniosłem do projektu to własnie zwężenie gotowej już osi. Mierzona całkowita szerokosć to 155cm. Szerokość podłogi skrzyni 160cm . 5cm luzu - grubosć opuoszczonych bocznych burt.

Generalnie nie zależało mi na tym by koła przyczepy szły po śladzie tylnych kół traktorka. Z prozaicznego powodu - nie użytkuje ( nie planuje) jazdy w grząskich / leśnych drogach.

Za to bardziej skupiałem swoją uwagę na to by obniżyć max. wysokość podłogi - pomostu. A tym samym wys środka cięzkosci załadowanej przyczepy. Uzyskując przy okazji łatwiejszy załadunek.

Moje koła to koła balonowe 12 cali z małego kombajnu Class. Dlaczego one?

- zarąbiscie wygladają :)
- optymalna wysokosć koła
- porządany wskaznik ET
- dużo mięsa opony /mało felgi
- nośność
- cena
- bieżnik - a dokładnie 3 pasy biegnące po oponie , z czego srodkowy jedynie toczy sie po twardej powierzchni - ograniczając do min opory toczenia. A z drugiej strony po wjeździe na miekkie podłoże i trawersowanie stoku, zagłebia sie w nie aż do momentu, kiedy pozostałe boczne paski stawią opór i przejmą częśc nacisku. Zatem mamy dobre trzymanie koła przed uslizgiem bocznym, ponieważ srodkowy pasek jest stosunkowo mocno wgnieciony w ziemie.

Takie sobie obraz wyobraziłem i tak tą swoją przyczepę wystrugałem. Czy to prawidłowe myślenie? Jedynie praktyk z doświadczeniem odpowie... mi na razie nie dane było przeprowadzić nalezytych testów.

Obrazek
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Przyczepa do Kubota B2150 i Zetora 25A

Post autor: Szam » 28 sty 2015, 13:44

Witam! Dzięki za dotychczasowe rady i wpisy :D .
Ale do rzeczy, sąsiad - u którego w garażu motam moją przyczepkę, pomierzył dokładnie rozstaw kół. Wynosi on 123 cm po zewnętrznych krawędziach bieżnika, w miejscu max. wybrzuszenia opon wynosi 127 cm. Opony chyba od Żuka, bo o symbolu 6,5/R16C, szerokości 14-16 cm (14 cm na bieżniku, 16 cm na balonie) i wysokości od podłogi do grzbietu bieżnika 72 cm. Felgi chyba oryginalne, od tej jugosłowiańskiej "prikolicy", mocowane na 4 szpilki. Zdjęcia:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Szerokość zewn. skrzyni 157 cm (fabryczna szerokość 150 cm). Zasadniczy mój dylemat - czy rozstaw kół nie jest zbyt mały i może grozić katastrofą przy załadowanej w pełni przyczepie?
Chętnie zostawiłbym tak jak jest, bo przeróbka na felgi od balonówek może okazać się skomplikowana, o ile w ogóle będzie możliwa. Zakładając, że jednak muszę z powodu bezpieczeństwa wymienić koła, to jakich kół szukać, z jakimi oznaczeniami opon i jakich wymiarach?
Ostatnio zmieniony 28 sty 2015, 16:36 przez Szam, łącznie zmieniany 3 razy.

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Przyczepa do Kubota B2150 i Zetora 25A

Post autor: Szam » 28 sty 2015, 14:10

Może jednak pokusić się o rozcięcie i wydłużenie osi? Jeżeli tak, to od czego zacząć i jak wykonać ? Zdjęcia:

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony 28 sty 2015, 17:09 przez Szam, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Rav
Posty: 499
Rejestracja: 12 kwie 2014, 20:15
Lokalizacja: Mazowieckie okolice Ostrołęki

Re: Przyczepa do Kubota B2150 i Zetora 25A

Post autor: Rav » 28 sty 2015, 16:56

Po zdjęciach felg widzę że możesz je bez problemu obrócić - zyskujesz po kilkanaście cm na szerokości.
Jeśli chodzi o oś to możesz tak jak my przerabialiśmy swoją, odcinając oś od ramy tniesz w połowie, dopasowujesz grubościenną rurę tak aby weszła w środek do osi, spawasz. Musiałbyś przedłużyć te wzmocnienia które są po zewnętrznej części ramy i mógłbyś się pokusić dać takie same od wewnątrz.

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2574
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: Przyczepa do Kubota B2150 i Zetora 25A

Post autor: marekspectra » 28 sty 2015, 17:58

Szam pisze: Szerokość zewn. skrzyni 157 cm (fabryczna szerokość 150 cm). Zasadniczy mój dylemat - czy rozstaw kół nie jest zbyt mały i może grozić katastrofą przy załadowanej w pełni przyczepie?
Chętnie zostawiłbym tak jak jest, bo przeróbka na felgi od balonówek może okazać się skomplikowana, o ile w ogóle będzie możliwa. Zakładając, że jednak muszę z powodu bezpieczeństwa wymienić koła, to jakich kół szukać, z jakimi oznaczeniami opon i jakich wymiarach?

Pytanie - każdą przyczepę wywalisz nie zaleznie czy ma 127 czy 157 szerokosci paki. To tylko kwesta warunków. Powiem tak, szerokość rzostawu kół nie może być wieksza od sezrokosci paki. W Twoim przypadku to skajne 150-152cm zatem brakuje Ci ok 25cm, czyli 12 cm na stronę.

Te 12 cm mozna by zdobyć poprzez szersze opony tzw balonowe co dałoby ok 5-6 cm i zmiana/zwiekszenie ET o kolejne 5-6cm. Czyli przeróbka felg w ten sposób że wytaczamy tarczę koła z oryginalnej felgi i wspawujemy do nowej felgi we własciwe miejsce.

Opony do aut dostawczych?cieżarowych mają zonaczaenia z literką duże C jak ciężarowe. Pytanie czy odpowiada Ci opona o płaskim kształcie profilu opony i biezniku dedykowanym na asfalt.

Sam musisz sobie odpowiedzieć w jakich warunkach terenowo/pogodowych będziesz korzystał z przyczepy.

Gdybyś mi zadał pytanie:" A co Ty kolego byś tu wymyslił? " Odopwiedziałbym tak: Poszukałbym balonówek z łukowatym profilem i bieżnikiem jak na koła prowadzące, o nośności większej niż planowana ładowność , o rozmiarze..... bele ble bele.... Panie kochany a o hamulcach nie zapomniałeś? bębny kto pomierzy... hęeeę ?

Czyli d..Jaś... felga 16 zostaje, można ją odwrócić, chyba że zle wyglada - to nie. Poszukać opon 16 z indksem C o słuszej szerokosci (240?260?) wraz z stalowymi felgami. Z felg wyciąc tarcze kół i pospawać tarcze z felg oryginalnych z zachowaniem odpowiedniego ET.
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Przyczepa do Kubota B2150 i Zetora 25A

Post autor: Szam » 28 sty 2015, 18:29

Przyczepa będzie służyła do wszystkiego i na każdych nawierzchniach, chociaż na pewno więcej na drogach gruntowych i na łące do zbioru siana, okazjonalnie przywóz drewna z lasu. Ogólnoużytkowa ma być, jak to w gospodarstwie :D

Marek dzięki za instrukcję :D . Prawie wszystko zrozumiałem, prawie gdyż ...... nie wiem co to jest ET w przyczepie :oops:
marekspectra pisze:... Czyli d..Jaś... felga 16 zostaje, można ją odwrócić, chyba że zle wyglada - to nie. Poszukać opon 16 z indksem C o słuszej szerokosci (240?260?) wraz z stalowymi felgami. Z felg wyciąc tarcze kół i pospawać tarcze z felg oryginalnych z zachowaniem odpowiedniego ET.
Tego będę się trzymał jak pijany płotu :D Tylko to ET jeszcze :oops:

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Przyczepa do Kubota B2150 i Zetora 25A

Post autor: Szam » 28 sty 2015, 20:06

Upewniam się czy dobrze zrozumiałem. Kupuję np. koła, te akurat o symbolu 215/65/R16C, mniemam , że 215 to szerokość opony w mm:

Obrazek

Wycinam w feldze, na tokarce, tarczę z otworami na śruby mocujące koło do piasty. Taką samą tarczę wycinam z oryginalnej felgi, wspawuję ją dokładnie w miejsce wcześniej wyciętej. Koło montuję odwrotnie tzn. wnęką w feldze na zewnątrz przyczepy. W ten sposób zwiększam rozstaw kół.

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2574
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: Przyczepa do Kubota B2150 i Zetora 25A

Post autor: marekspectra » 28 sty 2015, 22:54

Wiesz,hmm... ja bym tak zrobił, ale żadną wyrocznią tu nie jestem, wstrzymaj sie , może ktoś spojrzy na temat inaczej i to zasugeruje.

Gdybyś jednak "szedł tą drogą" to proponuję najpierw pomierzyć czy wycieta tarcza z oryginału bedzie miała wystarczjąco dużą srednicę by zapasowac w nowe koło. Jesli nie , to nowe koło trzeba wyciąć w taki sposób byś mógł wspawać wyciętą tarczę. Pamiętaj o wentylu , który po odwróceniu tarczy bedziesz miał od srodka.

Nie jest powiedziane, że musisz odwracać nowe koło , może uda sie zostawić je wentylem na zew. a tarczę bedzie można osadzić głebiej w koło.

ET to własnie wielkość " jak głeboko" osadzona jest tarcza w koło ( w uproszczeniu)
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Przyczepa do Kubota B2150 i Zetora 25A

Post autor: Szam » 10 mar 2015, 20:52

Witam, trochę posunęły się prace nad moją przyczepą. Załączam zdjęcia:

Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

Nie wygląda to za dobrze, szczególnie rozstaw kół w stosunku do szerokości skrzyni. Udało się zrobić sporą skrzynię z pięknym wywrotem na boki, gorzej z wywrotem na tył. Liczę na wskazówki jak to poprawić. Pozdrawiam.

ODPOWIEDZ