Przyczepa do ISEKI tu 1500

Awatar użytkownika
plastek334
Posty: 373
Rejestracja: 03 lis 2013, 22:27

Re: Przyczepa do ISEKI tu 1500

Post autor: plastek334 » 17 maja 2016, 14:52

Widziałem już ten filmik. Fajna sprawa taka os. Ja chciałem dwie osie na sztywno tylko podczas jakiś nie równości cały ciężar szedł by na jedną oś i nie wiem czy było by to dobre

Awatar użytkownika
plastek334
Posty: 373
Rejestracja: 03 lis 2013, 22:27

Re: Przyczepa do ISEKI tu 1500

Post autor: plastek334 » 27 sie 2017, 21:16

Obrazek
Tak mniej więcej widzę swoją przyczepę mam plany zacząć w tym roku ale raczej jej nie skończę wszystko zależy od funduszy.
czy rozstaw kół jest dobry czy przesunąć w którąś stronę ?
Przyczepa ma być z wywrotem
Główna rama profil 100x50x4 profile ułożone w V.
Dwie osie z tymi piastami : http://allegro.pl/piasta-czop-os-osi-10 ... 25581.html
Tyle na razie zaplanowałem jakieś sugestie ??

TomekK
Posty: 30
Rejestracja: 09 kwie 2016, 13:29

Re: Przyczepa do ISEKI tu 1500

Post autor: TomekK » 28 sie 2017, 23:25

Narysowałeś, że rozstaw osi ma być 400 mm. Czyli koła o średnicy mniejszej niż 400. Tak planujesz czy to drobna pomyłka? Jak dobrze liczę to nawet koła od malucha miały nieco ponad 500 średnicy. Pamiętaj, że niskie koła to większe opory ruchu na miękkim gruncie i większego uciągu potrzeba żeby przez nierówności przejechać. Jeśli dasz koła od osobówki, będziesz mieć średnicę najprawdopodobniej z zakresu 570 - 630 mm. Idąc od tyłu przyczepki, tylna oś 400 od tyłu, czyli tylna burta ok. 10 cm za oponą. Potem jakieś 600 - 650 mm między osiami więc 1000 - 950 mm skrzyni przed przednią osią. Jaką długość dyszla chcesz zrobić? Jeśli dyszel będzie miał 750 mm, rozstaw osi 650 mm a pierwsza oś na 950-tym milimetrze skrzyni ;), to jeśli na skrzynię wsypiesz 2 tony i równo je rozmieścisz, nacisk na zaczep ciągnika od samego ładunku (nie patrząc na nacisk od konstrukcji przyczepy) wychodzi mi 271 kg. Dla układu jak na Twoim rysunku to nieco ponad 370 kg (dyszel 750 mm).
Teraz konstrukcja. 1 metr takiego profila to 8,6 kg. Rama główna to prawie 6 m profila na "V" + do tego 2 poprzeczki - 1,5 do 2,5 m. Łącznie jakieś 70 kg. 2 osie z kołami jakieś 150 kg. Potem rama skrzyni, skrzynia, siłownik... Mniej niż 500 kg mi nie wychodzi. Swoją drogą, nie chce mi się teraz liczyć tej ramy z 100x50x4, ale chyba trochę przesadzona. Żuk miał chyba delikatniejszą ramę...
Zastanów się może, czy nie zmniejszyć trochę wymagań odnośnie ładowności. Mój TV też waży nieco ponad 700 kg, miał fabryczną przyczepkę (jednoosiową) o ładowności 1500 kg, ale przyczepka z hamulcem hydraulicznym uruchamianym pedałem hamulca ciągnika (a nie hamulec najazdowy).
Co do tandemu - pamiętaj, że to rozwiązanie daje stosunkowo duży opór przy skręcie. Koła idące bokiem, na miękkim gruncie...
Zastanów się mimo wszystko nad zawieszeniem. Dasz osie sztywno do ramy, to właściwie nigdy obciążenie równo między osie się nie rozłoży. Elementami zawieszenia stają się opony. Dlatego sprzęt rolniczy ma zazwyczaj opony balonowe, o dużym profilu i mogące się znacznie uginać. Opony samochodowe tego bardzo nie lubią. Wyobraź sobie, co się dzieje, gdy taką przyczepkę na sztywnych osiach na krawężnik próbujesz wciągnąć. Pod ty względem najlepiej by się sprawdziło coś takiego jak w beczkowozach na tandemie (belka po środku długości wahliwie mocowana do ramy, a na jej końcach piasty kół). Taki układ ładnie wybiera nierówności, ale gdy mu się pozwoli na duży skok kół - czyli wysoko skrzynia ładunkowa. Jeśli osie z dostawczaków, to możesz dać razem z resorami / sprężynami. Jak by nie patrzeć, kolejne kilogramy trzeba doliczyć. Za to miękkie zawieszenie zmniejsza obciążenia dynamiczne przekazywane na ramę przy jeździe po nierównościach, więc pozwala na zrobienie delikatniejszej ramy (jeśli na nierównościach ma wytrzymać przewożenie 1000 kg, to przy sztywnym zawieszeniu na postoju konstrukcja powinna wytrzymać 3000 - 3500 kg, a przy miękkim około 2500 kg.
Na dziś chyba wystarczy, późno jest a rano do pracy trzeba...

Akronix
Posty: 110
Rejestracja: 12 maja 2015, 22:14

Re: Przyczepa do ISEKI tu 1500

Post autor: Akronix » 29 sie 2017, 20:54

Tomku szacun za tego posta. Skarbnica wiedzy w jednej pigułce na temat teorii budowy przyczepek.
Mam małe pytanko: Jak wyliczyłeś nacisk na zaczep ciągnika?
Akronix
---------
Yanmar F14D + TuR + Gleba RSA1201

Awatar użytkownika
plastek334
Posty: 373
Rejestracja: 03 lis 2013, 22:27

Re: Przyczepa do ISEKI tu 1500

Post autor: plastek334 » 29 sie 2017, 21:11

Obrazek
nastąpiła pomyłka z rozmiarem kół :) zdj. poprawione
Czyli mam rozumieć że najlepiej oś wahliwa tylko jak to zrobić jak chce mieć koła zaraz pod burtą :/ chodzi tu o łatwiejszy załadunek na niższą przyczepę.
Jaki profil zastosować jeśli ten jest za duży na główną ramę.
Max ciężar to ok 500 kg przyczepa + ładunek ok 1000 kg sporadycznie 1500 kg.

TomekK
Posty: 30
Rejestracja: 09 kwie 2016, 13:29

Re: Przyczepa do ISEKI tu 1500

Post autor: TomekK » 29 sie 2017, 23:24

Akronix pisze:Tomku szacun za tego posta. Skarbnica wiedzy w jednej pigułce na temat teorii budowy przyczepek.
Mam małe pytanko: Jak wyliczyłeś nacisk na zaczep ciągnika?
Postaram się pisać w miarę zrozumiale - nie jest to trudne, gorzej ubrać w słowa...
No więc tak - skrzynia ma 2 m długości. Przyjmuję, że ładunek jest równo rozłożony, więc środek ciężkości jest w połowie. W połowie skrzyni ładunkowej przyłożyłem nacisk 2000kg. Przyczepka ma 2 osie, więc jedyna możliwość wyliczenia nacisków to przyjąć, że te osie są zamocowane na wahliwych belkach (jak pisałem w poprzednim poście). Każdy inny układ mocowania osi daje nam tzw. układ statycznie niewyznaczalny i koszmarnie komplikuje obliczenia ;). Wracając do osi - są dwie, a przy wspomnianym zawieszeniu przyjmujemy, że podparcie ramy przez osie jest dokładnie w połowie odległości między nimi. Tylna oś teraz jest 510 mm od końca przyczepki (1490-ty milimetr skrzyni), przednia oś 620 mm od niej (870-ty mm skrzyni), więc podparcie od wózka jest na (1490+870)/2=1180-ty mm. czyli 180 mm za środkiem ciężkości ładunku. Przyjąłem, że dyszel ma 750 mm, czyli naciska na zaczep 1750 mm przed środkiem ciężkości ładunku. Odległość między punktami podparcia ładunku (od połowy odległości między osiami z tyłu do zaczepu z przodu) to 180 + 1750=1930 [mm]. Jeśli na naszą przyczepkę załadujemy 1000kg, to nacisk na zaczep od samego ładunku wyniesie: 1000kg*(1930-1750)/1930=93 kg. Mniej niż 10%. Wliczając przyczepkę pewnie wyjdzie jakieś 120 kg nacisku na zaczep.

Co do zawieszenia wahliwego - jeśli przyczepka ma płynnie najechać na 10-cm krawężnik, to między oponą a skrzynią musisz mieć powyżej 5 cm luzu. W praktyce może się zdarzyć, że przyczepka przypięta do ciągnika (zestaw stoi na prostym) może dyszlem "patrzeć " lekko w górę lub w dół - to zabiera Ci kilka mm ze skoku zawieszenia (skrzynia jest bliżej opon jednej osi niż drugiej). Gdybyś zastosował koła mniej więcej jak w polonezie, nad nimi przerwa do blachy/płyty skrzyni ładunkowej wg mnie 100 mm, to skrzynia wyjdzie gdzieś 700 nad ziemią. Wysoko. Jedyna opcja to rezygnacja z płaskiej podłogi i wybudowanie nadkoli w skrzyni - ale tracimy uniwersalność. Koła obok skrzyni strasznie budują szerokość - to się przydaje przy jeździe po zboczu, albo w przyczepce samochodowej, żeby jej na szybkim zakręcie nie położyć. Ja właśnie z taką przyczepką zwykle jeżdżę - traktorek 1,02m szerokości, przyczepa ma skrzynię w środku ok. 1,3m, a gabaryt 1,8. Bywa bardzo irytujące, osobiście wolałbym mieć przyczepkę z nadkolami wychodzącymi z podłogi. Wysoka płaska podłoga dla mnie byłaby najgorszym rozwiązaniem.
Jeśli zrezygnujesz z wahliwego zawieszenia i dasz osie na sztywno, skrzynia wyjdzie ok. 600 nad ziemią, ale musisz wziąc pod uwagę, że podczas jazdy po nierównościach (np przejazd w poprzek bruzdy) koła jednej osi w danym momencie mogą być w powietrzu. Czyli cały ciężar idzie na jedną oś - raz przednią, raz tylną. Ponieważ przednia oś jest przed środkiem skrzyni ładunkowej, a tylna wyraźnie za środkiem, to gdy przednia oś będzie w powietrzu, dyszel będzie znacznie mocniej naciskał na zaczep (dla ostatniej geometrii to 220 kg dla tony ładunku+ część ciężaru przyczepy, szacuję ok. 100 kg); ale gdy przyczepka stanie z tylną osią w powietrzu, to traktorek będzie (lekko) podnoszony!

Teraz profil ramy. Żeby powiedzieć coś konkretnego, musiałbym wiedzieć gdzie umieścisz siłownik wywrotu i gdzie będą zawiasy skrzyni. Rozumiem, że wywrot do tyłu, nie trójstronny? Przemyśl, coś naszkicuj i spróbujemy dobrać profil.

Awatar użytkownika
plastek334
Posty: 373
Rejestracja: 03 lis 2013, 22:27

Re: Przyczepa do ISEKI tu 1500

Post autor: plastek334 » 31 sie 2017, 22:52

Tak widzę oś która będzie wahliwa i mocowanie siłownika który będzie wysuwany ręcznie ponieważ nie posiadam wyjść hydraulicznych.

Obrazek
Obrazek

Siłownik coś takiego :
http://allegro.pl/silownik-8t-2-x-pompa ... e660cf956b

Awatar użytkownika
emek650
Posty: 781
Rejestracja: 27 paź 2014, 10:56
Lokalizacja: Małopolska,Beskidy

Re: Przyczepa do ISEKI tu 1500

Post autor: emek650 » 01 wrz 2017, 09:36

Ten siłownik sobie odpuść, jedyna zaleta to cena zakupu, jakość bardziej niż kiepska, poza tym, w zastosowaniu jak na rysunku to nie zadziała, ten silownik jest przystosowany do montażu, mniej więcej w pionie, jeżeli staniesz lekko w dół tyłem przyczepki nie ruszy nawet o milimetr :lol:.
Przy tak ustawionym siłowniku będzie problem z ruszeniem większego ładunku,jezeli koniecznie chcesz kombinować z poziomym ułożeniem silownika to zastosuj "nożyce".
Zrobienie wyjścia hydrauliki nie jest jakimś problemem, a wygoda nieporównywalnie większa.
Ja bym nie komplikował konstrukcji zawieszeniem typu tandem, jedna oś w zupełności wystarczy, moja przyczepka o wadze 400kg bez problemu wozi i kipruje ładunki ok. 2000kg. (czasem więcej :) ).

Awatar użytkownika
plastek334
Posty: 373
Rejestracja: 03 lis 2013, 22:27

Re: Przyczepa do ISEKI tu 1500

Post autor: plastek334 » 01 wrz 2017, 10:30

Ale ja nie chciałem za bardzo obciążać ciągnika twój jest trochę wiekszy

Awatar użytkownika
emek650
Posty: 781
Rejestracja: 27 paź 2014, 10:56
Lokalizacja: Małopolska,Beskidy

Re: Przyczepa do ISEKI tu 1500

Post autor: emek650 » 01 wrz 2017, 11:08

plastek334 pisze:Ale ja nie chciałem za bardzo obciążać ciągnika twój jest trochę wiekszy
Obciążenie ciągnika to kwestia "wyważenia" przyczepy (umieszczenia osi wzgl. długosci), przy zastosowaniu zawieszenia "niezależnego" typu tandem (wachliwe mocowanie) , nie ma różnicy w stosunku do jednej osi, jeżeli chodzi o nacisk na traktor, różnica jest w rozkladzie nacisku na podłoże, no i oczywiście w rozkładzie obciążeń na poszczególne koła, prosto mówiąc, można dać mniejsze koła w układzie tandem lub większe(mocniejsze) w "pojedynce", można też zrobić jak Rafał, na bliźniaku.

ODPOWIEDZ