Strona 1 z 2

Regulator napięcia?

: 02 lut 2018, 19:14
autor: Miecho
Mam obecnie na akumulatorze napięcie 13.5V-13.4V
Po odpaleniu traktora po chwili zaczyna lekko świecić kontrolka ładowania, im wyższe obroty tym świeci jaśniej.
Po kilku minutach jest na mierniku pokazuje w okolicy 15.3-15.5V
Czy to jest objaw dolegliwości związanych z regulatorem napięcia? Wymieniać go czy zostawiać - pytam bo akurat mam rozebrane pół maszyny ;)
Przez 3 lata nie miałem problemu z prądem, samochody nie odpalały, ale traktor nawet po miesiącu stania ruszał przy -20°C.
Problemu nie było do wczoraj: sprzęgło -> kluczyk -> świece żarowe -> jedno "parskniecie" rozrusznika i ... cisza, wszystkie kontrolki gasną, a na mierniku 13V.
U naszych dostawców ta część kosztuje 200-400zł, a w necie znalazłem nawet za 780zł. Na szczęście w UK jest za 20Ł jako regulator do JD :D a u nas w sklepach motocyklowych są w granicach nawet 50zł tylko musiał bym wtyczkę zmienić
A tak oto prezentuje się pacjent i jego schemat:
Obrazek

Re: Regulator napięcia?

: 02 lut 2018, 19:57
autor: k_sit
Ja wstawił bym alternator i bym miał święty spokój. Bo to dynamo z regulatorem jak dla mnie ma za małą wydajność prądową. Sprawdź styki na połączeniach i przeczyść przy klemach .

Re: Regulator napięcia?

: 02 lut 2018, 20:40
autor: RobFra
Miecho zrób co sit proponuje - styki, klemy. Ale też mógł paść akku - zwarcie celi?. Podładuj go zewnętrznym prostownikiem i patrz jak odpala. Swoje lata akku też pewnie ma.

Aha, woda destylowana, zasiarczenie - to co boli ołów.

Re: Regulator napięcia?

: 02 lut 2018, 23:12
autor: emek650
Altek z tico, sprawdzone, mały zgrabny, tani, prosty w naprawie i zamontowaniu, może być potrzeba "odwrócenia" sterowania kontrolką ładowania.

Re: Regulator napięcia?

: 03 lut 2018, 10:33
autor: golfik-81
nie moze byc 15v na akumulatorze, jest to szkodliwe, zastanawia mnie jedno czy pomiar byl prawidlowy, bo jesli na mierniku mials ikonke slabej bateri w mierniku to wlasnie takie wartosci bzdurne pokazuje, normalnie w stanie spoczynku akumulator moze miec 12,5v a alternator powinien ladowac okolo 14,4v max. jesli pomiar byl prawidlowy to regulator trup a i wode w akumulatorze trzeba sprawdzic bo przy takim ladowaniu moze ja wygotowac.
P.S.
tak wysokie ladowanie jak opisywales jest mozliwe ale tylko w przypadku kiedy alternator jest sterowany za pomoca LIN i ma tak zawne inteligetne ladowanie wtedy na klemie masowej masz miernik napiecia ladowania i temperatury akumulatora a widzac w moim traktorku prostote
budowy i brak jakich kolwiek modulow watpie ze cos takiego ma...... Powodzenia ;)

Re: Regulator napięcia?

: 03 lut 2018, 15:26
autor: yanmarf17d
Miecho pisze:Mam obecnie na akumulatorze napięcie 13.5V-13.4V
Po odpaleniu traktora po chwili zaczyna lekko świecić kontrolka ładowania, im wyższe obroty tym świeci jaśniej.
Po kilku minutach jest na mierniku pokazuje w okolicy 15.3-15.5V
Akumulator po np 24 h powinien mieć ok. 12,5V. Napięcie takie jak u Ciebie (13.5V-13.4V) jest możliwe chwilę po wyłączeniu silnik, potem spada dość szybko do poziomu 12,6-12,8V.
Jeśli miernik nie przekłamuje, to regulator faktycznie do wymiany, bo padnie akumulator z przeładowania.

Re: Regulator napięcia?

: 05 lut 2018, 17:21
autor: Miecho
Na dzień dzisiejszy akumulator ma 13.00V, traktor rozebrałem dokładnie 30.01.18, wtedy tylko stuknęło w rozruszniku i wszystko zgasło.
Dzisiaj go poskładałem, na klemach mam 13.00V, do stacyjki dochodzi i wychodzi 12,73V - dalej ciemno i cicho :( żadna kontrolka się nie zapala.
W puszcze spalony bezpiecznik 20A - wymieniłem, bez zmian.
Gdzie dalej biegnie prąd, czy można jakoś "na krótko" go dopalić?

Re: Regulator napięcia?

: 05 lut 2018, 18:28
autor: TomekK
Włączyłeś rozrusznik, stuknęło w nim i spaliło Ci bezpiecznik 20A. No i coś jeszcze, bo tablica ciemna.
Taki objaw, że przy próbie rozruchu jest stuk w rozruszniku i ciemność kojarzy mi się z wytartymi tulejkami na wirniku. Włączasz zasilanie, wirnik zamiast się kręcić jest przyciągany do stojana i nie może się obrócić, więc rozrusznik bierze prąd zwarcia (zamiast kilkudziesięciu, idzie kilkaset amperów), jeśli nie rozłączysz zasilania, czasem coś się upala. Rozłączyć zasilania nie zawsze możesz, bo włączając rozrusznik podajesz prąd na elektromagnes na rozruszniku, który zwykle przesuwa bendix i równocześnie masywnymi stykami włącza zasilanie wirnika i stojana rozrusznika (to po prostu taki masywny przekaźnik). A jak rozrusznik bierze prąd zwarcia, to styki potrafią się zgrzać i coś się upala.
Jeśli u Ciebie stałoby się coś takiego, to zobacz, czy na stacyjce dalej masz te 12,7V gdy włączasz światła albo cokolwiek innego co daje trochę obciążenia - jeśli nie, to zobacz, czy jest te 12,7V na klemach akumulatora. Jest możliwość, że masz bardzo słabe przejście między czopem akumulatora a klemą albo między klemą a kablem, lub ewentualnie między klemą "-" a masą ciągnika. To ostatnie jest bardzo zdradliwe, często się o sprawdzeniu masy zapomina...
Napisz co wyszło, jak tutaj jest ok to pomyślimy dalej.

Re: Regulator napięcia?

: 05 lut 2018, 18:56
autor: Miecho
Szkoda, że nikt wcześniej nie wspomniał o rozruszniku, bo uszczelniałem pompę hydrauliki i rozrusznik był zdjęty.
Napięcie które podałem mierzyłem między miedzy wtyczkami od stacyjki i masą na obudowie rozdzielacza - przejście jest.
Światła u mnie zapalają się dopiero po przekręceniu stacyjki wraz z kontrolka poziomu oleju, świecami żarowymi i ładowaniem akumulatora - obecnie po przekręceniu kluczyka jest ciemno, ale prąd ze stacyjki wychodzi.
Jutro jeszcze raz posprawdzam te styki.
Z kluczyka idzie bezpośrednio na rozrusznik, czy jest jeszcze jakieś "ustrojstwo" po drodze (oprócz bezpiecznika w pedale sprzęgła)?

Re: Regulator napięcia?

: 05 lut 2018, 19:12
autor: emek650
Brak zasilania po stacyjce, sprawdzaj żarówką, nie miernikiem, klemy czyste?, jak ciemno na liczniku to nie ma co się czepiać rozrusznika,aku. naładowany?(pomiar z obciążeniem).Traktorek ma bardzo prostą instalację,ze stacyjki na rozrusznik powinno iść bezpośrednio, na skróty możesz zakręcić podając + na "cienki" kabel rozrusznika.