Srzęgło Kubota B2150.

toku74
Posty: 569
Rejestracja: 08 kwie 2013, 23:29
Lokalizacja: pomorskie

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: toku74 » 21 maja 2015, 23:33

Te sprzęgła robiłem ponad 20 lat temu w 60-tkach. Teraz robię trochę inne, ale czytam i tak sobie myślę: może regulację przeprowadziłeś prawidłowo i wszystkie wymiary są ok, ale problem tkwi gdzie indziej. Może faktycznie masz za grubą tarczę, może tarcza jest krzywa, może przyciera się na wałku sprzęgłowym. To będzie powodowało właśnie efekt jak opisujesz- niepełne wysprzęglenie. Skrzynia biegów nie stoi podczas załączania biegów. Teoretycznie jeżeli obciążysz wałek /np ciężkim rozdrabniaczem zablokowanym w trawie/ i na wciśniętym sprzęgle uruchomisz traktor wałek powinien stać. Jak podniesiesz rozdrabniacz, a wałek zacznie się obracać to powodem może być jedna z w/w usterek.

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: Szam » 21 maja 2015, 23:44

Dzięki Toku :) . Tak właśnie jest jak piszesz. Podejrzewałem za grube lub zwichrowane tarcze sprzęgłowe po regeneracji, i za mało luzu między tarczami a dociskami po wduszeniu pedału. Niestety grubości tarcz nie mierzyłem. Twoja wypowiedź potwierdza moje teoretyczne rozważania. Oby Kubota wytrzymała do zimy. No a potem jak na mój stary model do zaj....nia jeden krok z robotą.

Awatar użytkownika
k_sit
Posty: 1757
Rejestracja: 29 sty 2014, 20:16
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: k_sit » 22 maja 2015, 07:05

Przepraszam za interpunkcje . Janku według mnie źle się zrozumieliśmy,chodzi tu o szczelinę miedzy łbem śruby a dociskiem zewnętrznym od tarczy WOM. Może nie potrafię wytłumaczyć zależności odległości na podstawie obrotu a skoku gwintu np. śruba M12x1,5 to 1 obr uzyskasz odległości 1,5 mm. Sprzęgło to działa na zasadzie takiej :
Wciskając pedał przesuwasz docisk wew. następuje rozłączenie skrzyni, dalsze wciśnięcie docisk wew poprzez śruby przesuwa docisk zew i powstaje luz na tarczy WOM wielkim skrócie działanie tego sprzęgła . Grubości tarcz niema zbytniego znaczeni po to jest regulacja . Jedynie dla początkowa regulacja śrub na dźwigienkach może skutkować takimi objawami lub uszkodzone łożysko oporowe. Toku napisał o przesuwie na wałku jakie były frezy na tarczy i wałku to powinno swobodnie się poruszać.

zbYszek
Posty: 441
Rejestracja: 29 lip 2014, 12:27
Lokalizacja: gmina Kluki :)

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: zbYszek » 22 maja 2015, 19:24

Szam pisze:[...]
P.s. Przykładów nie muszę daleko szukać. Dzisiaj na budowie, udowodniłem majstrowi, że jak zmierzy 10 x po 100 cm, dokładając po 100 cm od poprzedniego pomiaru, to razem nigdy nie uzyska 10 m. [...]No i majster Franek długo nie rozumiał, dlaczego 10 x 100 cm nie jest równe 10 m i przekątne w prostokącie nie zgadzają mu się.
Spał na metrologii? ;)
--
pozdrrrawiam!
zbYszek http://www.zbychewka.pl

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: Szam » 22 maja 2015, 21:04

Po telefonicznych konsultacjach z Krzyśkiem (k-sit). (Dzięki Krzysiek za inicjatywę i długi telefon z Twojej strony :D .) Doszliśmy do wniosku, że sprzęgło może być ok. Przyczyną zgrzytania skrzyni może być .... tulejka, tzw. pilot, łożyskujący koniec wałka sprzęgłowego w kole zamachowym. Po prostu mógł zatrzeć się, i mimo, że tarcza, po wciśnięciu sprzęgła chodzi swobodnie między dociskiem a obudową to wałek przenoszący napęd na skrzynię obraca się dalej. Stąd zgrzyty przy wrzucaniu biegów. Wg mnie jest to wielce prawdopodobne, tak samo jak zwichrowana tarcza sprzęgłowa. Pociecha dla mnie niewielka, gdyż wymiana jej, wymaga tej samej procedury co wymiana elementów sprzęgła :( .

Odrębną sprawą jest II stopień sprzęgła wyłączający napęd WOM. Zgodnie zaleceniami Krzyśka zrobiłem test przy wyłączonym silniku. Wyniki są takie:

- przy nie załączonym WOM, wałek obraca się swobodnie w obie strony przy obrotach ręką. I to niezależnie od pozycji pedału sprzęgła.
- przy załączonym WOM, wałek swobodnie obraca się w prawo (patrząc od tyłu). Znowu niezależnie od pozycji pedału sprzęgła. Zablokowany jest natomiast obrót w drugą stronę.
- po włączeniu silnika i załączeniu WOM wałek obraca się w prawo. Całkowite wciśnięcie pedału sprzęgła nie powoduje zatrzymania wałka ( było to możliwe pod obciążeniem kosiarką)

Parę głów to nie jedna, proszę o interpretację wyników testu i wniosków.

Pozdrawiam Szam

Awatar użytkownika
k_sit
Posty: 1757
Rejestracja: 29 sty 2014, 20:16
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: k_sit » 23 maja 2015, 21:13

Wałek jest zakończony sprzęgłem jednokierunkowym .

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: Szam » 23 maja 2015, 22:02

k_sit pisze:Wałek jest zakończony sprzęgłem jednokierunkowym .
Czekaj Krzysiek teraz zgłupiałem i nie wiem, czy to jest pytanie, czy stwierdzenie?
Wygląda tak:

http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 819313a9c3

Nic nie wiem o tym, czy w środku jest sprzęgło jednokierunkowe.

Awatar użytkownika
k_sit
Posty: 1757
Rejestracja: 29 sty 2014, 20:16
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: k_sit » 23 maja 2015, 22:27

Skoro mogłeś kręcić w jedną stronę a w drugą nie. Jak napędzasz kosiarkę i obroty spadną na silniku a kosiarka powoli zaczyna się zatrzymywać czy od razu?

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: Szam » 23 maja 2015, 22:42

Nie wiem :oops: . Kosiarka bębnowa, to nowy nabytek, nie była jeszcze w akcji. Sprawdziłem tylko adaptację zawiesia na kat. II, czy podnośnik dźwignie ją, oraz jak zachowuje się w pozycji transportowej. Nie jeździłem z nią w pozycji roboczej. Obroty i zachowanie kosiarki sprawdziłem tylko na postoju.

Awatar użytkownika
k_sit
Posty: 1757
Rejestracja: 29 sty 2014, 20:16
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: k_sit » 23 maja 2015, 23:18

Obrazek
Przeprowadziłem kaloryzacje a by wyjaśnić miejsca powodujące przenoszenie napędu mimo luzu na tarczach jest to kolor czerwony .

ODPOWIEDZ