Srzęgło Kubota B2150.

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: Szam » 17 maja 2015, 12:18

W Kubocie B2150 jest klasyczne sprzęgło dwustopniowe z talerzowymi sprężynami wyciskającymi. Już raz je rozbierałem, zaraz po kupnie 6-7 lat temu, wymieniłem sprężyny talerzowe dałem do szlifowania dociski i zregenerowałem tarcze sprzęgłowe. Jednak po montażu okazało się , że nie działa płynnie na żadnym stopniu. Objawy są takie, że zgrzyta po zębach skrzyni. niemiłosiernie czasami. A niekiedy płynnie wrzucam biegi bez żadnego zgrzytu. Wyłączenie wałka WOM przez wciśnięcie pedału sprzęgła do oporu odbywa się też z dużym hałasem sprzegła. Podejrzewam stwierdzoną przed montażem nierównoległość płaszczyzn docisków. Jednak nie jestem mechanikiem i pewnie przyczyn może być więcej. Jakie?
Te zgrzyty powodują, że cierpi nie Kubota a moja dusza. Zamierzam zabrać się za naprawę. Na co zwrócić uwagę?

Awatar użytkownika
k_sit
Posty: 1757
Rejestracja: 29 sty 2014, 20:16
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: k_sit » 17 maja 2015, 21:36

Pierwszy i drugi stopień sprzęgła jak kojarzę w polskich ciągnikach ustawia się śrubami na dźwigienkach 3-5 I stop 5-12 stopień odległości od łożyska oporowego. Skoro nie rozłącza sprawdź odległości między łożyskiem. Może któraś dźwigienka nie odciąga tarczy dociskowej co towarzyszy brakiem pełnego rozłączenia. Należy sprawdzić łożysko walka sprzęgłowego może się blokować i powodować przeniesienie momentu obrotowego. Opisywać trudna rzecz jak niema fotki ,usterek może być wiele i to błahych.

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: Szam » 17 maja 2015, 22:03

Problem jest w tym, że tzw. luz w sprzęgle dwustopniowym regulujemy na 1 stopniu dopiero po zdjęciu sprzęgła. A to wymaga rozpołowienia traktorka. Luz między łapkami a łożyskiem oporowym ustawiłem na 3-4 mm, tam mam dostęp bez rozdzielania traktora (takie okienko). Może to za mało przy dwustopniowym sprzęgle? Teraz pomyślałem, że to może być za mało, wszak rozdziela się na 2 tarcze sprzęgłowe.

Awatar użytkownika
k_sit
Posty: 1757
Rejestracja: 29 sty 2014, 20:16
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: k_sit » 18 maja 2015, 05:16

Szam regulacja powinna być dostępna bez rozpołowienia. Na obwodzie powinny znajdować się śruby redukcyjne. Może masz fotki z jego poprzedniej naprawy. Luz na "pedale sprzęgła" regulujemy długością cięgna a miedzy stopniami śrubami w obudowie. Jak coś niezrozumiale to zadzwoń spróbuję wyjaśnić.

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2579
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: marekspectra » 18 maja 2015, 07:06

Schirmfoto_2015-05-18_070245.jpg
Schirmfoto_2015-05-18_070245.jpg (63.74 KiB) Przejrzano 13035 razy
Schirmfoto_2015-05-18_070350.jpg
Schirmfoto_2015-05-18_070350.jpg (69.67 KiB) Przejrzano 13035 razy
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

Awatar użytkownika
k_sit
Posty: 1757
Rejestracja: 29 sty 2014, 20:16
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: k_sit » 18 maja 2015, 08:59

Dzięki Marku za foto na tej podstawie mogę objaśnić jak to wyregulować . Szam na fot 2 znajdują się śruby (3 ,16) nimi dokonujesz regulacji . "3" odpowiada za luz na tarczy napędu WOM, a "16" za napęd skrzyni . Po prostu należy ustawić jednakowe odległości na śrubach za pomocą szczelinomierza . oto przykład z polskiej 30
Obrazek
Na obwodzie powieś mieć po 3 takie regulacje.

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: Szam » 18 maja 2015, 10:31

OK. Dziękuję. Jadę dzisiaj na działkę. Zobaczę co da się zrobić, zabieram z sobą szczelinomierz i aparat fotograficzny. Nie jestem pewien czy do śruby 3 będę miał dostęp przez okienko. Nie wiem też czy luz na śrubie 3 ustawić wstawiając szczelinomierz między łeb śruby a obudowę, czy też wstawiając szczelinomierz między koło zamachowe a końcówkę śruby? Krzysiek, jeżeli jesteś na forum odpisz, bo za 1/2 godz muszę jechać już na działkę.

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: Szam » 18 maja 2015, 20:54

Okienko do regulacji sprzęgła wygląda tak:

Obrazek Obrazek

na zdjęciach nie widać, ale jest w nim dokładnie tyle, ile na rysunku z instrukcji:

Obrazek

Więcej okienek nie ma, a to wskazuje, że tylko tam można regulować sprzęgło. Jest tylko jedna śruba regulacyjna. Niestety nie ma fizycznej możliwości wsunięcia szczelinomierza między łeb śruby a docisk (tak jak na rysunku). Może z tekstu instrukcji coś wynika, niestety dla mnie to zupełnie obcy język.

P.s. Dodam jeszcze, że zweryfikowałem dzisiaj odłączenie WOM przez sprzęgło. Niestety ta funkcja nie działa i całkowite wciśnięcie sprzęgła nie rozłącza WOM

Awatar użytkownika
JARO
Posty: 121
Rejestracja: 02 lut 2014, 19:40
Lokalizacja: lisów 15b jedlińsk mazowieckie

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: JARO » 18 maja 2015, 22:28

NO widać że tam miejsca masz nie wiele tylko regulacja praktycznie jednej śruby 30-60 ma większe okienko i można było regulować obydwa sprzęgła a tu masz malutki otworek ,a mam pytanie jak robiłeś pierwszy raz sprzęgło czy dobrze wyregulowałeś cięgno pedał sprzęgła może jest za krótko NIE PRAWIDŁOWO dociska docisk. a jeszcze jedno na jakiej wysokości zaczyna brać sprzęgło i zaczyna jechać traktorek

tzn.prawidłowa praca sprzęgła powinno być w połowie puszczania pedału
zła w dolnej części pedału i już rusza (zbyt płytki pedał sprzęgła)
w górnej prawie już puszczony pedał za bardzo podkręcone ( objawy ślizga )
dotyczy się skrzyni biegów bo pierwsze stopień sprzęgło reguluje włączanie biegów 2 stopień WOM
jeśli do końca wciskałeś pedał tzn że za płytko bieże ja bym podkręcił jeszcze te śrubę bo tam powinieneś mieć ok 1.4-1.5mm luzu a wydaje się na zdjęciu że masz o wiele więcej na około 5-6mm warto spróbować na pewno to nie zaszkodzi sprawdzić

Szam
Posty: 598
Rejestracja: 09 gru 2014, 19:14

Re: Srzęgło Kubota B2150.

Post autor: Szam » 18 maja 2015, 23:02

No więc tak:

- jak rozbierałem 1 raz i wymieniałem sprężyny talerzowe, po montażu nie wszystko było ok.
tak naprawdę to nie wiedziałem jak powinno być, zgrzytało trochę , ale funkcjonowało wszystko i uznałem, że w niezsynchronizowanej skrzyni może trochę zgrzytać.

- już wtedy jak i teraz traktorek rusza jak pedał jest prawie u góry, mimo zachowania luzu jałowego 20-30 mm. Tak naprawdę to wystarczy lekkie wciśnięcie sprzęgła i traktorek już nie jedzie, ale zmiana biegów nawet jak już stoi z wciśnietym pedałem, prawie zawsze odbywa się ze zgrzytami w skrzyni biegów

- przy całkowicie wciśniętym pedale sprzęgła WOM dalej obraca się, ale jak jest obciążony to już nie ( np. podłączona kosiarka bębnowa)

Sianokosy niedługo u mnie i nie dam rady rozebrać i złożyć traktorka do tego czasu. To robota dla mnie na zimę. Brakuje mi doświadczenia i stąd trudności w ocenie po mojej stronie.
JARO pisze:bo tam powinieneś mieć ok 1.4-1.5mm luzu a wydaje się na zdjęciu że masz o wiele więcej na około 5-6mm warto spróbować na pewno to nie zaszkodzi sprawdzić
No tak, ale jak to zmierzyć jak przez okienko mam tylko dostęp do kontrującej nakrętki i tego kwadratowego "cypideusza" na końcu śruby. Aha! jest jeszcze jeden okrągły otwór przez który moge zablokować wieniec koła zamachowego.

ODPOWIEDZ