U-SHIFT czyli pół automat KUBOTY

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

U-SHIFT czyli pół automat KUBOTY

Post autor: piotrbpm » 10 lis 2016, 19:40

Witam nigdzie nie spotkałem się ze skrzynią pół automatyczną dla Kuboty aż do tej pory :) W moim obecnym bogato wyposażonym modelu GL32D zainstalowano taką skrzynię .
Kubota oczywiście nazwała sobie ten ,,powershift " nieco inaczej U-SHIFT

Emblemat i dźwignia
Obrazek Obrazek
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Awatar użytkownika
hazi_k
Posty: 313
Rejestracja: 21 cze 2014, 10:42
Lokalizacja: wielkopolska/okolice Piły

Re: U-SHIFT czyli pół automat KUBOTY

Post autor: hazi_k » 10 lis 2016, 19:47

Przypomina mi to stan rzeczy jaki jest w nazewnictwie różnych systemów w samochodach. Na przykład większość używa oznaczenia ESP dla systemu stabilizacji jazdy a w porsche nazywa sie to PSM- jeśli dobrze pamiętam.

Piotrze a sama zasada działania jest taka sama czy są pewne różnice?
Pozdrawiam,
Krzysiek

Yanmar F165 4WD + glebogryzarka Yanmar RSA1305
http://www.malytraktor.pl/forum/viewtop ... f=47&t=921

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: U-SHIFT czyli pół automat KUBOTY

Post autor: piotrbpm » 10 lis 2016, 20:16

Praktycznie to samo ,oczywiście zamiast 3 czy 4 przełożeń jest aż 8 ale tylko w jednym kierunku .Nie możemy tą skrzynią zmienić kierunku jazdy ,do tego służy rewers przy kierownicy i jest on niestety manualny .
Jest bardzo przyjemne opóźnienie podczas zmiany przełożeń ,nie szarpie przy dodawaniu ani ujmowaniu biegów .Oczywiście w modelu GL32D mam jeszcze sporo do zrobienie i na razie nie będę wymieniać oleju, który po wymianie na nowy może inaczej wpływać na płynność zmiany przełożeń .
Fajna rzecz bo przy pracy z opryskiwaczem (np turbinowym ) lub kosiarką możemy sobie puścić delikatnie sprzęgło rozpędzić maszynę do żądanych obrotów po czym po prostu przesunąć dźwignię do przodu i traktorek rusza (czy to do przodu czy do tyłu zależnie od nastawionej dźwigni przy kierownicy ) tak samo bezpiecznie możemy traktorek zatrzymać przesuwając dźwignie na N
Wadą braku biegu wstecznego na U-SHIFT będzie na pewno brak możliwości zmiany kierunku jazdy przy pracy z kosiarką bez wciskania sprzęgła jak to ma miejsce w power shift
Po staram się nakręcić filmik z tą skrzynią bo jest to dość ciekawe rozwiązanie .
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: U-SHIFT czyli pół automat KUBOTY

Post autor: piotrbpm » 10 gru 2016, 11:53

Podczas napraw tego modelu zobaczyłem jak naprawdę działa ta skrzynia .
Sprawa jest dość prosta i troszkę różni się od powershift
Mamy 8 biegów każde z nich mają synchronizatory oraz jedno sprzęgło wielo-tarczowe mokre sterowane olejem .
Po lewej stronie ciągnika jest sterownik tzn sterowany rozdzielacz hydrauliczny .
Sterowanie odbywa się manualnie dźwignią która jest po lewej stronie kierowcy ,do tej dźwigni biegną 2 linki metalowe do rozdzielacza u-shift .Do sterowania służy olej który jest dzielony wraz z serwem wspomagający skręt kół .
Inaczej mówiąc w tym modelu jest tylko dwie pompy hydrauliczne ,jedna główna która obsługuję podnośnik o wydajności 24l/min oraz druga o wydajności 22l która obsługuję skrzynie u-shift oraz serwo do wspomagania .
Na biegu N ciągnik nie jedzie ponieważ żadne przełożenie nie jest zazębione a olej na sprzęgło wielotarczowe nie jest podawane .
W momencie zadania 1 biegu w sterowaniu olej popycha suwak(rozdzielacza ) odpowiadający za z sterowanie wodzikami 1 biegu koła zazębiają się i po chwili jest podawany olej na sprzęgło wielotarczowe co skutkuję przeniesienie napędu do tylnego mostu .
Nakręciłem filmik z napraw i jak ktoś ma ochotę widać tam wnętrze skrzyni u-shift .
Po zadaniu innego biegu cały proces jest praktycznie taki sam ,zabiera się olej ze sprzęgła wielotarczowego ciągnik staje suwak przesuwa wodzik na 2 bieg po czym znów sterownik podaje olej na sprzęgło wielatarczowe .

Co mnie zaskoczyło nadmiar oleju odprowadzany z tego sterownika jest na zewnątrz poprzez rurkę gumowa dwa zaciski i poprowadzony jest do tylnego podnośnika który dalej trafia do skrzyni ,można było przecież spływ dać od razu do skrzyni w tym sterowniku .Moim zdaniem słabe ogniwo rurka gumowa z czasem może sparcieć a zaciski skorodować i mamy wyciek gotowy (nie potrzebne ryzyko )Rurka nie jest ciśnieniowa olej płynie tam swobodnie wiec o innym zastosowaniu tego powrotu nie ma mowy .

Ta skrzynia ma jedną zaletę ,sterownik zasilany jest przez pompę która gdy silnik pracuje podaje olej cały czas przez to jej reakcja jest natychmiastowa .Skrzynia powershift z Yanmara posiada pompę hydrauliczną napędzaną wałem głównym zaraz za sprzęgłem głównym (suchym) .Przy wciśnięciu sprzęgła głównego pompa nie ma napędu i nie rozdziela olej na sprzęgła wielotarczowe ,następuje spore opóźnienie .Oczywiście niuanse takie jak czas przełączenia itp są tak pomijalne że będąc użytkownikiem u-sift oraz powershift nie wiedzę zbytnio różnicy .
Jedyną różnicę w tych skrzyniach można zauważyć gdy w Yanmarach chcemy sobie ruszyć ze sprzęgłem .Wciskamy pedał sprzęgła potem bieg powershift i delikatnie puszczamy pedał po chwili jest idiotyczne uczucie ,niby puszczam delikatnie a i tak traktorkiem szarpnęło :)
Dzieje się tak ponieważ w momencie puszczania sprzęgła pompa nie ma napędu nie podaję oleju ,jak już dostanie częściowe obroty (początkowe od sprzęgła suchego gdy jeszcze w 100% nie puścimy pedału )podaje olej i sprzęga napęd na tylne koła .Różnica w obrotach silnik koła jest i traktorkiem szarpnie .Oczywiście można po prostu dłużej przytrzymać na pół sprzęgle i objaw szarpnięcia mija .Można zadać jazdę bez pedału sprzęgła (powershif-tem) i pozostać tylko na łasce uślizgu sprzęgła wielotarczowego :) czytaj szarpnięcia .
Skrzynię U-SIFT z powodzeniem można nazwać pół automatyczną skrzynią biegów .
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Awatar użytkownika
Jskubany
Posty: 61
Rejestracja: 21 sty 2016, 15:52

Re: U-SHIFT czyli pół automat KUBOTY

Post autor: Jskubany » 10 gru 2016, 17:12

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem tzn. że jeżeli silnik nie pracuje to nie można zadać biegu? lub nie można zostawić traktora na biegu np na zboczu? trochę to dziwne!

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: U-SHIFT czyli pół automat KUBOTY

Post autor: piotrbpm » 10 gru 2016, 17:19

Ale prawdziwe :) nawet jak zostawimy na zazębionym którymś biegu to i tak brak jest podawania oleju na sprzęgło wielotarczowe i brak jest sztywnego połączenia silnik tylne-koła .Do pozostawienia ciągnika na zboczu mamy hamulec
https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

Awatar użytkownika
onetrack
Posty: 66
Rejestracja: 21 sty 2015, 13:12
Lokalizacja: Malopolska

Re: U-SHIFT czyli pół automat KUBOTY

Post autor: onetrack » 11 gru 2016, 10:27

Pisałem o tym w temacie:" słabe strony naszych traktorków"
Chodzi mi o to ze na dużym zboczu z ładunkiem na przyczepie strach zostawiać
traktor na tej lichej zapadce hamulca,ale po za tym z U-SHFT-em jeździ się super :D

Awatar użytkownika
k_sit
Posty: 1757
Rejestracja: 29 sty 2014, 20:16
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: U-SHIFT czyli pół automat KUBOTY

Post autor: k_sit » 11 gru 2016, 11:09

Zawsze można zaopatrzyć się w kliny pod koła dla własnego bezpieczeństwa. Kazda skrzynia automatyczna ma ta wadę, gdyż zastosowane rozwiązanie sprzęgieł hydraulicznych jest tym obarczona . Podstawą w automatach są sprawne hamulce ,które potrafią zdławić silnik na biegu by nie stała się krzywda.

MaciejArbo
Posty: 2
Rejestracja: 19 kwie 2020, 14:58

Re: U-SHIFT czyli pół automat KUBOTY

Post autor: MaciejArbo » 20 kwie 2020, 15:57

Witam

Posiadam Kubote GL 23 ze skrzynią U-SHIFT, chciałem się podpytać jaki olej do takiego traktorka wlać do skrzyni biegów?

Awatar użytkownika
piotrbpm
Posty: 1965
Rejestracja: 03 lut 2013, 12:02
Lokalizacja: Nałęczów

Re: U-SHIFT czyli pół automat KUBOTY

Post autor: piotrbpm » 20 kwie 2020, 20:33

https://www.youtube.com/user/piotrbpm/videos
B7001D,YM2000,YM2210,YM2000B,B8200D,B1550D,YM2310D,YM2420D,D238F,
YM2210D,B1702D,L3200F,B1902D,FX335D,F215D,GL32D,L4150D,FX24D,B2150HD,TA527F,TA530F

ODPOWIEDZ